גינקולוגיה

מה בין רמות Alpha-fetoprotein בדם האם בטרימסטר ראשון ובין הסיכון לסיבוכי הריון? (Hypertension)

במאמר שפורסם בכתב העת Hypertension מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בניגוד לרמות AFP (או Alpha-fetoprotein) בטרימסטר השני, לא זוהה קשר בין רמות AFP בדם האם בטרימסטר הראשון להריון ובין סיכון מוגבר לסיבוכים הקשורים בשליה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הערכת רמות AFP בדם האם, המשמשת כבדיקת סקר לטריזומיה 21, עשויה להעיד על דרגת הסיכון לסיבוכים בתיווך השליה. לאחרונה חלה מגמה של מעבר מבדיקות סקר מסורתיות של טרימסטר ראשון הכוללות את הערכת רמות PAPP-A (או Pregnancy-Associated Plasma Protein-A) ו-Beta-hCG (או Beta-Human Chorionic Gonadotropin), לבדיקה משודרגת, הכוללת גם את רמות PIGF (או Placental Growth Factor) ו-AFP בטרימסטר הראשון. עם זאת, לא ידוע אם רמות AFP מוגברות בטרימסטר הראשון קשורות באופן דומה עם הסיכון לסיבוכי שליה, כפי שתואר בעבר עם רמות AFP בטרימסטר השני.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין רמות AFP בטרימסטר הראשון ובין סיבוכים בתיווך השליה ולהשוות זאת אל מול הקשר בין רמות AFP בטרימסטר השני וסמנים אחרים בטרימסטר ראשון.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל נשים שעברו בדיקת סקר לטריזומיה 21 באונטריו, קנדה (2013-2019). החוקרים השלימו הערכה של הקשר בין רמות AFP בטרימסטר הראשון ובין סיבוכי שליה והשוו זאת אל מול סמנים מסורתיים. התוצא העיקרי היה משלב לידת מת או סיבוכי שליה (קדם-רעלת היריון, משקל לידה מתחת לאחוזון 3 או היפרדות שליה).

מדגם המחקר כלל 244,990 נשים שהשלימו בדיקת סקר סטנדרטית בשליש הראשון ו-96,167 נשים שהשלימו בדיקת סקר מורחבת.

מהנתונים עולה כי כל הסמנים נקשרו עם הסיכון לתוצא העיקרי, אך הקשר בין רמות AFP מוגברות בטרימסטר הראשון (סיכון יחסי מתוקן של 1.57, רווח בר-סמך 95% של 1.37-1.81) היה חלש יותר בהשוואה לקשר שתואר עם רמות PAPP-A נמוכות (סיכון יחסי מתוקן של 2.48, רווח בר-סמך 95% של 2.2-2.8), רמות PIGF נמוכות (סיכון יחסי מתוקן של 2.28, רווח בר-סמך 95% של 1.97-2.64) ורמות AFP מוגברות בטרימסטר השני (סיכון יחסי מתוקן של 1.97, רווח בר-סמך 95% של 1.81-2.15).

לאחר תקנון של המודלים לארבע הבדיקות, החוקרים מצאו כי לא נותר עוד קשר בין רמות AFP מוגברות בטרימסטר הראשון ובין הסיכון לתוצא העיקרי (סיכון יחסי מתוקן של 0.77, רווח בר-סמך 95% של 0.58-1.02).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר אינם תומכים בקשר בהערכת רמות AFP בטרימסטר ראשון להיריון כגורם סיכון לסיבוכים הקשורים בשליה.

Hypertension, Sep 6, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה