גינקולוגיה

ריכוז קריאטינין נמוך בהריון מוקדם מלווה בסיכון מוגבר להפרעות במשק סוכר לאחר-לידה בנשים עם סוכרת הריונית (Nutrients)

במאמר שפורסם בכתב העת Nutrients מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוז קריאטינין נמוך בדם בשלב מוקדם של ההיריון מלווה בסיכון מוגבר להפרעות במשק סוכר לאחר-לידה בנשים עם סוכרת הריונית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין עדויות מוצקות באשר לגורמים המנבאים התקדמות מסוכרת הריונית לסוכרת מסוג 2. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ריכוז קריאטינין בדם, מדד עזר למסת שריר שלד, ובין התפתחות הפרעות במשק סוכר לאחר הלידה.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל בחינה של התיקים הרפואיים של 501 נשים עם סוכרת הריונית, כולן עברו העמסה של 75 גרם סוכר בין 4 ו-12 שבועות לאחר הלידה. הנשים סווגו לרבעונים על-בסיס רמות קריאטינין בדם במהלך הביקור הראשון והחוקרים בחנו את הקשר בין ריכוז קריאטינין בדם ובין היארעות הפרעות במשק הסוכר לאחר הלידה.

בהשוואה לנשים ברבעון העליון של ריכוז קריאטינין, ריכוזי קריאטינין בשלושת הרבעונים התחתונה נקשרו עם היארעות מוגברת משמעותית להתפתחות הפרעות במשק סוכר לאחר הלידה עם יחסי סיכויים מתוקנים של 3.37 (רווח בר-סמך 95% של 1.77-6.42), 2.42 (רווח בר-סמך 95% של 1.29-4.51) ו-2.27 (רווח בר-סמך 95% של 1.23-4.18), בהתאמה.

המודל האדטיבי הציע קשר ליניארי בין ריכוז קריאטינין בדם ובין הסיכון להפרעות במשק הסוכר לאחר הלידה מתחת לסף קריאטינין של 68 מיקרומול/ליטר. ירידה של 2 מיקרומול/ליטר בריכוז קריאטינין לוותה בעליה של 10% בסיכויים להתפתחות הפרעה במשק הסוכר לאחר-לידה.

מניתוח סטטיסטי עלה כי ריכוז קריאטינין נמוך נקשר עם רמות גבוהות יותר של סוכר שעתיים לאחר הלידה (p=0.007) וירידה במדד האינסולינוגני (p=0.027).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין ריכוז קריאטינין נמוך יותר בדם ובהיריון מוקדם ובין סיכון מוגבר להפרעות במשק הסוכר לאחר הלידה ותפקוד גרוע יותר של תאי ביתא בנשים עם היסטוריה של סוכרת הריונית לאחרונה. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את המנגנונים בבסיס ממצאים אלו וכן חשיבות מסת שריר שלד או מצב תזונתי בהריון מוקדם על מטבוליזם סוכר לאחר מכן.

Nutrients, May 5, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה