גינקולוגיה

אחד מכל חמישה תינוקות עם מדד אפגר אפס צפויים לשרוד ללא ליקוי נוירו-התפתחותי משמעותי (Neonatology) – והערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

תינוק

אחד מכל חמישה תינוקות עם מדד אפגר אפס צפויים לשרוד ללא ליקוי נוירו-התפתחותי משמעותי

 

במאמר שפורסם בכתב העת Neonatology מדווחים חוקרים מטורונטו על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי כשניים מכל חמישה תינוקות עם מדד אפגר אפס לאחר 10 דקות שרדו ואחד מכל חמישה שרד ללא ליקוי נוירו-התפתחותי בדרגה בינונית-עד-חמורה.

 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מדד אפגר מהווה כלי סטנדרטי להערכת האדפטציה והמצב הקליני של היילוד לאחר לידה. כעת הם ביקשו להשלים סקירה שיטתית ומטה-אנליזה לבחינת ההישרדות וההישרדות ללא ליקוי נוירו-התפתחותי בדרגה בינונית-עד-חמורה של יילודים עם מדד אפגר אפס לאחר עשר דקות.

 

החוקרים השלימו חיפוש בשישה מאגרי נתונים אלקטרוניים לזיהוי מאמרים שפורסמו עד נובמבר 2021 וכללו יילודים עם מדד אפגר אפס לאחר עשר דקות. הם השלימו מטה-אנליזה של מחקרים שפורסמו לאחר שנת 2000 וכללו למעלה מחמישה יילודים. מטה-רגרסיה שהתבססה על חציון שנת תקופת המחקר והושלם ניתוח לפי תתי-קבוצות לפי טיפול עם היפותרמיה תרפויטית ולפי גיל ההיריון.

 

הסקירה כללה 28 מחקרים עם 820 יילודים בסיכון בינוני להטיה.

 

שיעורי ההישרדות עמדו על 40% (רווח בר-סמך 95% של 30-50%; 16 מחקרים; 646 יילודים), עם עליה בשיעורי ההישרדות בהיקף של 2.3% בכל שנה (רווח בר-סמך 95% של 1.3-3.2%, p<0.001).

 

שיעורי הישרדות ללא ליקוי נוירו-התפתחותי בדרגה בינונית-עד-חמורה עמדו על 19% (רווח בר-סמך 95% של 11-27%; 13 מחקרים, 211 יילודים).

 

שיעורי ההישרדות היו גבוהים יותר בקרב יילודים בהם הושלמה היפותרמיה תרפויטית ובאלו לאחר 32 שבועות היריון ומעלה, בהשוואה לאלו שנולדו לפני שבוע 32 להיריון.

 

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי מבין התינוקות עם מדד אפגר אפס לאחר עשר דקות, שניים מכל חמישה צפויים לשרוד ואחד מכל חמישה צפוי לשרוד ללא ליקוי נוירו-התפתחותי משמעותי. שיעורי ההישרדות השתפרו לאורך השנים, בפרט לאחר התחלת השימוש בגישת היפותרמיה תרפויטית.

 

Neonatology 2022;119:669–685

 

הערות עורך:

מחקר זה מעורר מחשבות. גם הועדה הבין לאומית להחייאה שינתה את המלצותיה בנוגע למשך ההחייאה של ילודים שאינם מגיבים למאמצי ההחייאה. עד לשנת 2020 ההמלצה היתה להפסיק את ההחייאה במידה והיילוד לא הגיב למאמצי ההחייאה במשך 10 דקות. לאור הממצאים החדשים, הועדה המליצה להפסיק את מאמצי ההחייאה במקרים הללו רק כעבור 20 דקות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה