ההשפעה של עליה עודפת במשקל הגוף במהלך היריון על הנקה מלאה בנשים עם סוכרת והשמנה (PLoS One)

סוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2, השמנה ועליה עודפת במשקל הגוף במהלך ההיריון מלוות כולן בשיעורים נמוכים יותר של הנקה בלבד, אך עליה עודפת במשקל הגוף אינה גורם מנבא בלתי-תלוי של שיעורי הנקה מלאה נמוכים או הנקה בהיקף כלשהו בעת השחרור מבית החולים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת PLoS One.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אבחנה של סוכרת לפני היריון, השמנה ועליה במשקל הגוף במהלך ההיריון מלווים בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר לידה, אך ההשפעה של עליה עודפת במשקל הגוף במהלך היריון על הנקה בעת השחרור מבית החולים אינה ידועה.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה של עליה עודפת במשקל הגוף על-פי הנחיות LifeCycle Project על שיעורי הנקה בלבד ושיעורי הנקה בכל היקף בעת השחרור מבית החולים בקרב 171 נשים עם סוכרת מסוג 1 ו-294 נשים עם סוכרת מסוג 2 והשמנה אשר תכננו להניק.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי, כאשר השמנה הוגדרה בנוכחות מדד מסת גוף של 30-34.9 ק”ג/מ2 (דרגה 1), 35-39.9 ק”ג/מ2 (דרגה 2) או 40 ק”ג/מ2 ומעלה (דרגה 3). עליה במשקל הגוף במהלך ההיריון סווגה כהולמת, לא-הולמת או עודפת בהתאם להחניות LifeCycle Project משנת 2019.

נשים עם סוכרת מסוג 1 היו צעירות יתר (גיל ממוצע של 30 לעומת 33 שנים) וילדו מוקדם יותר (שבוע 37 לעומת שבוע 38), בהשוואה לנשים עם סוכרת מסוג 2. בנוסף, בנשים עם סוכרת מסוג 1 תועד שיעור גבוה יותר של השמנה בדרגה 1 (40% לעומת 26%), השמנה בדרגה 3 הייתה נפוצה יותר באלו עם סוכרת מסוג 2 (19% לעומת 49%) וחציון עליה במשקל הגוף היה גדול יותר באלו עם סוכרת מסוג 1 (15 לעומת 11 ק”ג).

מבין כלל 465 הנשים עם סוכרת מסוג 1 ומסוג 2 יחדיו, ב-365 נשים (78%) תועדה עליה עודפת במשקל הגוף במהלך ההיריון. מהנתונים עולה כי שיעורי הנקה מלאה היו דומים בין נשים עם עליה עודפת במשקל הגוף ואלו ללא עליה עודפת במשקל הגוף (27% לעומת 25%, בהתאמה) וכך גם היה בהערכת שיעורי הנקה כלשהי (72% לעומת 72%, בהתאמה).

מניתוח הנתונים עלה כי לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, עליה עודפת במשקל הגוף אינה גורם מנבא להנקה מלאה או הנקה בהיקף כלשהו בעת השחרור מבית החולים.

ממצאי המחקר מעידים כי סוכרת מסוג 1 או מסוג 2, השמנה ועליה עודפת במשקל הגוף במהלך ההיריון מלווים בשיעורים נמוכים יותר של הנקה מלאה, אך עליה עודפת במשקל הגוף במהלך היריון אינה מהווה גורם סיכון בלתי-הפיך לשיעורים נמוכים יותר של הנקה מלאה או הנקה בכל היקף.

 

PLoS One, Nov 17, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה