לידה בשבוע מוקדם במועד מלווה בסיכון מוגבר לתסמיני ADHD (מתוך J Pediatr)

 בקרב ילדים שנולדו לפני 39 שבועות היריון סיכון מוגבר לתסמינים הקשורים להפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, או ADHD), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת The Journal of Pediatrics.

 במסגרת המחקר התמקדו החוקרים בילדים שנולדו במועד (לאחר 37-41 שבועות היריון) מאחר ואוכלוסייה זו אינה מוגדרת כאוכלוסייה בסיכון לסיבוכים בטווח הארוך. הם אספו נתונים אודות 1,400 יחדים ממחקר Fragile Families and Chile Wellbeing והתבססו על דיווחי המורים של הילדים בגילאי 9 שנים, אשר כללו הערכות של תסמיני היפראקטיביות, ADHD, הפרעת התנגדות ובעיות קוגניטיביות או קשב.

 החוקרים מדווחים כי הם ציפו לזהות קשר רציף בדפוס הכללי בין גיל ההיריון ובין תסמיני ADHD, שכן ידוע כי ילדים שנולדו פגים בסיכון מוגבר להפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. הם הופתעו מעט מחוזק הקשר בקרב ילדים שנולדו בתוך מסגרת הזמן המוגדרת כלידה במועד.

 מהנתונים עלה כי כל שבוע הריון נוסף במועד לווה בירידה של 6% במדדי היפראקטיביות, כמו גם ירידה של 5% במדדי ADHD ובעיות קוגניטיביות או מדדי הפרעות קשב. לידה לאחר 37-38 שבועות היריון לוותה במדדי היפראקטיביות גבוהים ב-23% ומדדי ADHD גבוהים ב-17%, בהשוואה ללידה לאחר 39-41 שבועות היריון.

 מממצאי המחקר עולה כי בדיקות סקר שגרתיות לתסמיני ADHD חשובות בילדים שנולדו לאחר 37-38 שבועות היריון ומדגישים כי הסיכון להפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות אינו נעלם לאחר 37 שבועות היריון.

 החוקרים מדגישים כי אין המשמעות כי כל ילד שנולד לאחר 37-38 שבועות היריון צפוי לבעיות אלו, אך מציינים כי לעיתים נוטים להתעלם מאוכלוסייה זו בכל הנוגע לבדיקות סקר לתסמינים אלו, בניגוד למצב בקרב ילדים שנולדו פגים.

 

J Pediatr, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה