גינקולוגיה

תוצאות מבטיחות להתקן תוך-רחמי הורמונאלי בנשים עם ממאירות מוקדמת של רירית הרחם (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Society of Gynecologic Oncology)

טיפול הורמונאלי עם התקן תוך-רחמי הובילו לנסיגה מלאה של הגידול בשני-שליש מהנשים עם סרטן רירית רחם בשלב מוקדם או נגעים טרום-ממאירים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש בשלב II, שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Society of Gynecologic Oncology.

החוקרים מסבירים כי הטיפול הסטנדרטי בנשים עם סרטן רירית הרחם כולל כריתה מלאה של הרחם והחצוצרות. עם זאת, יש שתי אוכלוסיות בהן גישת טיפול זו מעוררת אתגר: נשים צעירות המעוניינות בפוריות ונשים מבוגרות עם מחלות רע מרובות המצויות בסיכון מוגבר לסיבוכים. מחקרים קודמים מצאו כי מטפורמין הינו טיפול בעל השפעות אנטי-פרוליפרטיביות כנגד סרטן רירית הרחם, בעוד שירידה במשקל עשויה להפחית את הסיכון למחלה ומלווה בהישרדות כוללת טובה יותר בנשים עם אבחנה של סרטן רירית הרחם.

המחקר בתווית-פתוחה, בשלב II, כלל נשים עם מדד מסת גוף של מעל 30 ואבחנה של אדנוקרצינומה של רירית הרחם (58% מהנשים), או היפרפלזיה עם אטיפיה (42% מהנשים). המשתתפות חולקו באקראי ביחס 3:3:5 לטיפול בהתקן תוך-רחמי (Levonorgestrel במינון 5 מ”ג) עם מעקב, התקן תוך-רחמי עם התערבות לירידה במשקל, או התקן תוך-רחמי עם מטפורמין (250 מ”ג פעמיים ביום).

בזרוע ההתערבות להפחתת משקל, 25% מהנשים השיגו את יעד ירידה של לפחות 7% במשקל הגוף הראשוני בעת ההערכה לאחר 6 חודשים, זאת בהשוואה ל-19% מהנשים בקבוצת המעקב ו-16% מאלו בקבוצת הטיפול במטפורמין.

לאחר שישה חודשים, שיעורי תגובה פתולוגית מלאה עמדו על 61% בקרב נשים בקבוצת הטיפול בהתקן תוך-רחמי עם Levonorgestrel בלבד, 67% באלו בזרוע ההתערבות להפחתת משקל ו-57% בקרב נשים שטופלו בהתקן תוך-רחמי עם מטפורמין.

הגורם היחיד שניבא משמעותית תגובה לטיפול היה האבחנה, עם שיעורי תגובה פתולוגית מלאה של 82% בזרועות המחקר השונות בקרב נשים עם היפרפלזיה של רירית הרחם עם אטיפיה, נגעים טרום-ממאירים, בהשוואה ל-43% מהנשים עם אדנוקרצינומה בשלב 1 של רירית הרחם (p<0.001).

החוקרים סיכמו וקבעו כי הטיפול בטוח ויעיל עם שיעורי היענות גבוהים, אך קראו להשלים מחקרים ארוכי טווח להערכת התוצאות.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Society of Gynecologic Oncology.

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה