חשיפה רבה לתרופות אנטי-כולינרגיות עשויה להביא לעליה בסיכון לדמנציה (JAMA Internal Medicine)

סל תרופות


לתרופות אנטי-כולינרגיות השפעה קצרת-טווח על התפקוד הקוגניטיבי, אך עד כה לא היו עדויות מספקות באשר להשפעה של שימוש ארוך-טווח בתרופות אלו על סיכון מוגבר לדמנציה. כעת, על בסיס התוצאות של מחקר שבחן את ההשפעה ארוכת הטווח אשר פורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine , עולה כי חשיפה למספר סוגים של תרופות אנטי-כולינרגיות חזקות מלווה בסיכון מוגבר לדמנציה גם בטווח הארוך.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין טיפולים בתרופות אנטי-כולינרגיות ובין הסיכון לדמנציה במבוגרים בגילאי 55 שנים ומעלה. המחקר נערך במרפאות כלליות באנגליה, אשר תרמו נתוני מטופלים למאגר QResearch. החוקרים בחנו אם קיים קשר בין חשיפה לתרופות אנטי-כולינרגיות ובין הסיכון לדמנציה בקרוב ל-60,000 חולים עם אבחנה של דמנציה ולמעלה מ-225,000 ביקורות בגילאי 55 שנים ומעלה, התואמות בגיל, מין, מרפאה כללית וזמן קלנדרי. לצורך המחקר חישבו החוקרים את החשיפה המצטברת לתרופות אנטי-כולינרגיות על-בסיס מידע אודות מרשמים ל-56 תרופות בעלות תכונות אנטי-כולינרגיות חזקות.

החשיפה העיקרית הוגדרה כ-TSDD (Total Standardized Daily Doses) של תרופות אנטי-כולינרגיות שניתנו במהלך 1-11 השנים שקדמו לתאריך האבחנה של דמנציה, או תאריך תואם בקבוצת הביקורת (תאריך אינדקס). החוקרים חישבו את יחס הסיכויים לדמנציה על-רקע חשיפה מצטברת לתרופות אנטי-כולינרגיות, לאחר תקנון לגורמי סיכון רלבנטיים.

מבין כלל אוכלוסיית המחקר (284,343 מקרים וביקורות תואמות), 179,365 (63.1%) היו נשים והגיל הממוצע עמד על 82.2 שנים.

יחסי הסיכויים המתוקנים לדמנציה עלו מ-1.06 (רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.09) בקטגוריית החשיפה הנמוכה ביותר לתרופות אנטי-כולינרגיות (חשיפה כוללת של 1-90 מינונים יומיים מתוקנים) ועד 1.49 (רווח בר-סמך 95% של 1.44-1.54) בקטגוריה העליונה (מעל 1,095 מינונים יומיים מתוקנים), בהשוואה לאלו שלא קיבלו כל למרשמים לתרופות אנטי-כולינרגיות במהלך 1-11 השנים שקדמו לתאריך האינדקס.

החוקרים מדווחים על עליה משמעותית בסיכון לדמנציה עם חשיפה כוללת של מעל 1,095 מינונים יומיים מתוקנים של תרופות אנטי-כולינרגיות ממשפחת נוגדי-דיכאון (יחס סיכויים מתוקן של 1.29), תכשירים לטיפול במחלת פרקינסון (יחס סיכויים מתוקן של 1.52), תרופות אנטי-פסיכוטיות (יחס סיכויים מתוקן של 1.70), תרופות אנטי-מוסקריניות לשלפוחית השתן (יחס סיכויים מתוקן של 1.65) ותרופות נוגדות-פרכוס (יחס סיכויים מתוקן של 1.39).

התוצאות היו דומות כאשר החוקרים הגבילו את החשיפה לחלון שבין 3-13 שנים לפני תאריך האינדקס (יחס סיכויים מתוקן של 1.46) או 5-20 שנים (יחס סיכויים מתוקן של 1.44). הקשרים היו בולטים יותר במקרים שאובחנו לפני גיל 80 שנים.

השיעור המיוחס לאוכלוסיה על-רקע חשיפה כוללת לתרופות אנטי-כולינרגיות במהלך 1-11 השנים שקדמו לאבחנה עמד על 10.3%.

ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות הפחתת החשיפה לתרופות אנטי-כולינרגיות במבוגרים בגיל העמידה ובקשישים.

JAMA Internal Medicine, July 2019

הערת מערכת:

בהמשך לממצאי מחקר זה, הנכם מוזמנים להיעזר במחשבון ACB להערכת עומס כולינרגי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: אבחון, מניעה וטיפול באלצהיימר

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: אבחון, מניעה וטיפול באלצהיימר

    שלום וברוכים הבאים לפרק של “שבירת מיתוסים”. היום נעסוק באחת המחלות המאתגרות והמורכבות ביותר – אלצהיימר. פרופסור איתמר רז יציג בפנינו את השיטות המתקדמות לאבחון המחלה, על הבעיות באבחון, גורמי סיכון וגנטיקה ועל הדרכים למניעת הידרדרות מהירה כמו גם על טיפולים חדשים הזמינים למטופלים. פרק חשוב ומלא בידע קריטי, הצטרפו אלינו לשיחה מרתקת! בחסות בלתי […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את הטיפול ב- Donanemab, תכשיר כנגד-עמילואיד, הניתן פעם כעירוי תוך-ורידי אחת לחודש למבוגרים עם מחלת אלצהיימר תסמינית בשלב מוקדם, כולל ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה קלה עם הוכחה פתולוגית לעמילואיד. המומחים מסבירים כי Donanemab אחת לחודש הינו הטיפול הראשון והיחיד כנגד נגעי עמילואיד עם הוכחות התומכות […]

  • הטיפ השבועי עם פרופ' רז: יורוליטין A בטיפול באלצהיימר

    הטיפ השבועי עם פרופ' רז: יורוליטין A בטיפול באלצהיימר

    פרופ’ רז מציג מחקר שבחן מתן יורוליטין A במודל אלצהיימר בעכברים, בו נמצא כי החומר עשוי למנוע שקיעה של עמילואיד בטא במח, ולהביא לעיכוב בהתפתחות המחלה. הטיפול לא נוסה בבני אדם, אך זמין לנטילה כתוסף מזון, ולכן פרופ’ מציע כי ניתן לשקול לקחת אותו כתוסף באנשים הנמצאים בסיכון גבוה לאלצהיימר. לטיפ בנושא שינה ופינוי זבל […]

  • הקריטריונים החדשים לאבחון אלצהיימר כוללים גם אבחון מבוסס ביומרקרים

    הקריטריונים החדשים לאבחון אלצהיימר כוללים גם אבחון מבוסס ביומרקרים

    אגודת האלצהיימר, גוף בינלאומי שמוקדש לטיפול, תמיכה ומחקר במחלה, פרסם הלילה קריטריונים חדשים לאבחון ואיפיון המחלה, ולקביעת דרגות חומרתה, והם כוללים לראשונה גם אבחון המבוסס על סמנים ביולוגיים. ראשי האיגוד הנוירולוגי בישראל: "מדובר במהפיכה באבחון המחלה. שונו הקריטריונים הבינלאומיים לאבחון אלצהיימר ולקביעת דרגות המחלה: מאבחון קליני בלבד, לאבחון המבוסס גם על סמנים ביולוגים, בדומה לאבחון מחלות אחרות, כמו: סרטן, מחלות לב וסוכרת"

  • תוצאות מבטיחות ל-Vibegron לטיפול בפעילות-יתר של שלפוחית השתן בגברים עם הגדלה שפירה של הערמונית (J Urology)

    תוצאות מבטיחות ל-Vibegron לטיפול בפעילות-יתר של שלפוחית השתן בגברים עם הגדלה שפירה של הערמונית (J Urology)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Urological Association ופורסמו בכתב העת The Journal of Urology עולה כי Vibegron () הוביל לשיפור בתסמיני פעילות-יתר של שלפוחית השתן ואיכות החיים הכוללת בגברים עם הגדלה שפירה של הערמונית. מדגם המחקר כלל 1,104 גברים בגילאי 45 שנים ומעלה שקיבלו טיפול בשל הגדלה שפירה של הערמונית וסבלו מתסמינים […]

  • מחקרים עדכניים תומכים ביעילות ובטיחות בטמיגה באוכלוסיות שונות

    מחקרים עדכניים תומכים ביעילות ובטיחות בטמיגה באוכלוסיות שונות

    בסקירת הספרות המובאת להלן מוצגים חמישה מחקרים שונים מהשנה האחרונה על אודות הטיפול בבטמיגה (Mirabegron) להקלה על תסמיני פעילות-יתר של שלפוחית השתן באוכלוסיות שונות, כולל גברים עם הפרעות זקפה ו/או תסמיני פעילות יתר של שלפוחית השתן, קשישים וחולים עם אבנים בדרכי השתן.

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה