גינקולוגיה

התועלת של טיפול ארוך-טווח במטפורמין בנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות (J Clin Endocrinol Metab)

טיפול במטפורמין מביא לשיפור סדירות מחזורי ווסת ולהפחתת מדד מסת הגוף, רמות טסטוסטרון ו-LH (Luteinizing Hormone) בתוך שישה חודשי טיפול בנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות בעלות משקל תקין או עודף-משקל, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, אשר פורסמו במהלך חודש ינואר בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את התגובה לטיפול, כולל שיעור הנשים עם מחזורי ווסת סדירים במהלך הטיפול (התוצא העיקרי), כמו גם פרופיל הורמונאלי, מטבולי ואנתרופומטרי. מדגם המחקר כלל 119 נשים בעלות עודף-משקל ומשקל תקין עם תסמונת שחלות פוליציסטיות (קריטריוני רוטרדם) שנטלו טיפול יומי במטפורמין לאורך שנתיים.

הנשים החלו בטיפול במטפורמין במינון 500 מ”ג/יום בחודש הראשון, לאחר מכן נטלו מינון של 1,000 מ”ג/יום בחודש השני ו-1,500 מ”ג/יום מהחודש השלישי עד לאחר 24 חודשים. במקרה של תופעות לוואי גסטרואינטסינאליות הותרה הפחתת מינון ל-1,000 מ”ג ביום.

היעילות של השבת מחזורי ווסת לאחר מכן נבחנה בהתאם למדד מסת הגוף בתחילת המחקר ורמות טסטוסטרון. הנשים סווגו לארבע תתי-קבוצות: משקל תקין, טסטוסטרון תקין (49 נשים);  משקל תקין, טסטוסטרון מוגבר (23 נשים); עודף-משקל, טסטוסטרון תקין (27 נשים); ועודף-משקל, טסטוסטרון מוגבר (20 נשים).

בתחילת המחקר, שיעור הנשים עם היפראנדרוגניזם/העדר ביוץ, היפראנדרוגינזם/מורפולוגיה של שחלות פוליציסטיות, העדר ביוץ/מורפולוגיה של שחלות פוליציסטיות וכל שלושת המאפיינים, עמד על 17.6%, 12.6%, 20.2% ו-49.6%, בהתאמה.

מבין כלל המשתתפות במחקר, 47 נשים היו בעלות עודף-משקל ו-72 בעלות משקל תקין. שיעור הנשים עם מחזורי ווסת תקינים היה גבוה יותר בקרב נשים בעלות עודף-משקל, בהשוואה לאלו בעלות משקל תקין.

לאחר שישה חודשים, שיעור הנשים עם מחזורי ווסת תקינים עמד על 47% בקרב אלו בעלות משקל תקין, טסטוסטרון תקין; 43% באלו בעלות משקל תקין, טסטוסטרון מוגבר; 42% באלו בעלות עודף-משקל, טסטוסטרון תקין; ועל 42% מאלו בעלות עודף-משקל, טסטוסטרון מוגבר.

בקרב אלו שסווגו כבעלות משקל תקין, רמות טסטוסטרון מוגברות (בהן תועד השיעור הנמוך ביותר של מחזורי ווסת תקינים בתחילת המחקר) השתפרו באופן הנרחב ביותר לאחר שישה חודשים (יחס סיכויים של 7.21 בהשוואת מחזורים תקינים לעומת המצב הבסיסי).

באלו שסווגו כבעלות עודף-משקל  ורמות טסטוסטרון תקינות בתחילת המחקר תועד שיפור מתמשך עד לאחר שנה אחת, עם השיעור הגבוה ביותר של נשים עם מחזורי ווסת תקינים (63%) לאחר שנתיים של טיפול.

החוקרים מדווחים על הבדלים משמעותיים בין קבוצת הנשים בעלות משקל תקין ואלו בעלות משקל עודף במהלך שלושת החודשים הראשונים, בכל הנוגע לתוצאים אחרים, אך שינויים נוספים היו נדירים לאחר שישה חודשים.

עד לאחר 24 חודשים, מדד מסת הגוף, רמות טסטוסטרון, מדד אנדרוגנים חופשיים, רמות LH ויחס LH/FSH היו כולם נמוכים יותר משמעותית בנשים בעלות עודף-משקל ומשקל תקין אשר טופלו במטפורמין, בהשוואה לתחילת המחקר.

החוקרים מדגישים כי בסיכומו של דבר, בששת החודשים הראשונים לטיפול במטפורמין הממצאים הבולטים ביותר נגעו לשינויים במדד מסת הגוף, טסטוסטרון ורמות LH. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת הגורמים הקובעים את יעילות הטיפול במטפורמין בפנוטיפים שונים של תסמונת שחלות פוליציסטיות.

J Clin Endocrinol Metab. Published online January 9, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • התועלת של Spironolactone בנשים עם הידראדניטיס סופורטיבה (Int J Women’s Dermatol)

    התועלת של Spironolactone בנשים עם הידראדניטיס סופורטיבה (Int J Women’s Dermatol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Women’s Dermatology עולה כי ל- Spironolactone תועלת בנשים בגיל הפוריות עם אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה בדרגה קלה, בפרט במידה והטיפול ניתן בשלב מוקדם. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 157 נשים בגילאי 12-50 שנים (גיל חציוני של 36.5 שנים) עם אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה, אשר טופלו ב- Spironolactone במשך לפחות […]

  • התועלת של משלב פרדניזון ואוגמנטין בטיפול בהתלקחויות הידראדניטיס סופורטיבה (Int J Women’s Dermatol)

    התועלת של משלב פרדניזון ואוגמנטין בטיפול בהתלקחויות הידראדניטיס סופורטיבה (Int J Women’s Dermatol)

    טיפול פומי משולב בפרדניזון ואוגמנטין מהווה גישת טיפול קצר-טווח יעילה לטיפול בהתלקחויות הידראדניטיס סופורטיבה ומפחית את היקף הביקורים לחדרי מיון, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת International Journal of Women’s Dermatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות טיפול ארוך-טווח, חולים עם הידראדניטיס סופורטיבה חווים לעיתים קרובות התלקחויות של המחלה. לעיתים קרובות חולים עם התלקחות המחלה […]

  • טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Anesthesiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Vocacapsaicin במהלך ניתוח בוהן קלובה (Hallux Valgus) מפחית כאב ושימוש באופיואידים במהלך 96 השעות הראשונות לאחר-ניתוח, ללא רעילות מקומית או סיסטמית. החוקרים השלימו מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, שכלל 147 חולים שעברו ניתוח בוהן קלובה. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת 14 מ”ל של Vocacapsaicin […]

  • טיפול בתרופות להפחתת משקל עשוי להפחית את הסיכון לממאירות בחולים עם סוכרת (JAMA Netw Open)

    טיפול בתרופות להפחתת משקל עשוי להפחית את הסיכון לממאירות בחולים עם סוכרת (JAMA Netw Open)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי טיפול בתכשירים ממשפחת GLP-1RA בחולים עם סוכרת מסוג 2 עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות מחלות ממאירות שנקשרו עם השמנה, בהשוואה לטיפול באינסולין. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 הם תכשירים המשמשים לטיפול בהשמנה וסוכרת, כאשר המשפחה כוללת את התכשירים Wegovy, Ozempic, Zepbound […]

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2, עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב-Semaglutide מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של NAION (או Non-Arteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 16,827 חולים ממרכז Massachusetts Eye and Ear בבוסטון. החוקרים התמקדו ב-710 חולים עם סוכרת מסוג 2 , כולל 194 חולים שקיבלו […]

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • האם לטיפול הורמונאלי חליפי השפעה על הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום? (Menopause)

    האם לטיפול הורמונאלי חליפי השפעה על הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום? (Menopause)

    במאמר שפורסם בכתב העת Menopause מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה סיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום בנשים תחת טיפול הורמונאלי חליפי, כאשר טיפול ב-Tibolone לווה בסיכון מוגבר משמעותית למחלה הממארת.  עם זאת, היקף העלייה בסיכון הוא קטן וככל הנראה חסר חשיבות קלינית. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים רבים דיווחו כי טיפול […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה