גינקולוגיה

מקומה של בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית לאבחנת דלקת תוספתן בהיריון (Obstet Gynecol)

בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית הינה הצעד הבא הטוב ביותר מבחינת מאזן עלות-תועלת, כאשר בדיקת אולטרה-סאונד אינה מספקת תוצאות חד-משמעיות במקרים חשודים לדלקת תוספתן בנשים בהיריון, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Obstetrics and Gynecology.

אחד הממצאים המעניינים והחשובים ביותר הינו כי כמעט בכל המצבים, נדרשת בדיקת הדמיה לנשים הרות עם בדיקת אולטרה-סאונד שאינה חד-משמעית וחשד לדלקת תוספתן לפני ניתוח.

במסגרת המחקר התבססו החוקרים על מודל מבוסס-מחשב להשוואת העלויות והתוצאות של בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית, בדיקת CT ולפרוסקופיה אבחנתית. הם לא כללו נשים בטרימסטר הראשון להיריון בשל סיכון תיאורטי להפלה או נזק להתפתחות העובר עקב בדיקת  MRI.

שיעורי הדיוק של בדיקת MRI, CT ולפרוסקופיה התבססו על מחקרים קודמים. גורמים אחרים שנכללו במודל כללו תוצאות אימהיות ועובריות, סבירות להתפתחות ALL (Acute Lymphocytic Leukemia) לאחר חשיפה לקרינה, עלויות ויחסי עלות-תועלת על-בסיס QALY (Quality-Adjusted Life-Years).

המודל התבסס על הנחה כי ב-30% מהנשים ההרות עם חשד לדלקת תוספתן אכן מדובר באבחנה זו. סדרות בנושא דיווחו על שיעורי תוספתן תקין שנעו סביב 30-50% במהלך ההיריון, כאשר לא בוצעה בדיקת CT או MRI.

הבחירה היעילה ביותר במקרים חשודים לדלקת לבלב הייתה MRI עם שיעורי תוספתן תקין של 2.8% ושיעורי עיכוב באבחנה של 8%. עם בדיקות CT מדובר היה בשיעורים של 7.5% ו-5.8%, בהתאמה.

בעוד שלפרוסקופיה פותרת מקרים של תוצאות שליליות שגויות, שיעור התוצאות החיוביות-שגויות (ממצא של תוספתן תקין) נע סביב 70%. בכדי שלפרוסקופיה תשמש כבדיקה האבחנתית המועדפת, על שיעור המקרים של תוספתן תקין לעמוד על פחות מ-1%.

לבדיקות MRI ו-CT שיעורים דומים של לידה מוקדמת, של כ-13,500 ל-100,000 מקרים של דלקת תוספתן ושיעורי אובדן עובר של מעט למעלה מ-4,000 ל-100,000. לפרוסקופיה לוותה ב-16,700 לידות מוקדמות ו-11,000 מקרים של אובדן עוברים. עבור כל 13,699 בדיקות CT שבוצעו, צפוי מקרה נוסף של תמותה על-רקע ממאירות.

ממצאי המחקר עשויים לסייע בעדכון רופאים וחולים כי בתנאים בהם אין אפשרות לבצע בדיקת MRI, הסיכונים הכרוכים בבדיקת CT קדם-ניתוחית פחותים מהסיכונים הכרוכים בהתקדמות ישירות לחדר ניתוח במרבית המקרים. CT אינה בדיקה שפירה והסיכונים של חשיפת העובר לקרינה אם אמיתיים. עם זאת, סיכונים אלו נמוכים בהשוואה לסיכון לאבחנה שגויה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בדיקת MRI הינה הגישה המשתלמת ביותר מבחינת עלות-תועלת עם עלות של 6,767 דולרים לכל QALY נוסף, בהשוואה לבדיקת CT. אך מאחר שבדיקת MRI אינה זמינה בכל השעות בכל בית חולים, בדיקת CT הינה העדיפות השנייה בטיבה, עם עלות של 560 דולרים לכל QALY, בהשוואה ללפרוסקופיה.

הסיכון עקב בדיקת MRI בטנית במהלך הטרימסטר הראשון להיריון אינו מבוסס היטב וכיום אין מספיק נתונים להערכת הנושא. מדובר בתחום חשוב למחקרים עתידיים.

Obstet Gynecol 2013; 122:821-829

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה