סקירה להערכת תרומבופיליה ותוצאות טיפולי פוריות (Blood)

ממחקר חדש שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Blood עולה כי הקשר בין כשלון טיפולי פוריות ותרומבופיליה אינו חד-משמעי. למרות שממחקרי מקרה-ביקורת עלה כי בקרב נשים לאחר כשלון טיפולי פוריות נרשמה שכיחות גבוהה יותר של נוגדני אנטי-פוספוליפידים ו-FVL, העדויות בנושא אינן חד-משמעיות ולא נתמכו במחקרי עוקבה

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים קשר בין תרומבופיליה ובין סיבוכים במהלך ההיריון והפלות חוזרות. במסגרת הסקירה הסיסטמית החדשה ביקשו החוקרים להעריך את הקשר בין תרומבופיליה ובין טיפולי פוריות.

החוקרים ערכו סקירה סיסטמית בספרות הרפואית, בחיפוש אחר מחקרים שדיווחו על תרומבופיליה בנשים לאחר טיפולי פוריות עד אפריל 2011 וזיהו 33 מחקרים (23 מחקרים להערכת נוגדני אנטי-פוספוליפידים, חמישה מחקרים להערכת תרומבופיליה תורשתית וחמישה מחקרים להערכת שני המצבים) שכלל כ-6,000 משתתפות. האיכות המתודולוגית של המחקרים הייתה ירודה.

משילוב הממצאים ממחקרי מקרה-ביקורת עולה כי Factor V Leiden (FVL) היה נפוץ יותר משמעותית בנשים בהם נכשלו טיפולי פוריות, בהשוואה לנשים פוריות או אלו שהרו בעקבות טיפולי פוריות (יחס סיכויים של 3.08).

לא נמצא קשר בין מוטאציה ב-Prothrombin, מוטאציית MTHFR (Methyenetetrahydrofolate Reductase), חסר Protein C / Protein S, או אנטי-תרומבין ובין כשלון טיפולי פוריות.

בקבוצת הנשים בהם נכשלו טיפולי הפוריות נרשמה שכיחות גבוהה יותר של נוגדני אנטי-פוספוליפידים (יחס סיכויים של 3.33) עם עדות לדרגה גבוהה של הטרוגניות בין מחקרים (p<0.00001).

מאחר ומחקרי עוקבה פרוספקטיביים לא הדגימו קשר משמעותי בין תרומבופיליה ובין תוצאות טיפולי פוריות, החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Blood 2011, 118: 2670-2678

הערת מערכת:

להלן התייחסותו של ד”ר עודד קמחי, עורך מדור ראומטולוגיה:

מקובל לעשות הפרדה בין  סינדרום  APL A עם ביטויים סיסטמיים לסינדרום עם ביטויים מיילדותיים. הקשר בין שתי ההסתמנויות הקליניות אינו ברור . מקובל למשל שנשים עם ביטוי מיילדותי בלבד לא זקוקות לטיפול נוגד טסיות או קרישה מחוץ ללידה או משכב הלידה. מאמר זה מתייחס לשאלה ספציפית זו ומגלה כי שיעור האירועים הטרומבוטיים הסיסטמיים לאחר הופעת ביטוי מיילדותי של APS נמוך באופן אבסולוטי  אך עדיין גבוה יותר מבאוכלוסיה הכללית ויותר מבאוכלוסיית הנשים עם מדדי קרישיות יתר אחרים וזאת על אף שהחולות טופלו באופן פרופילקטי על ידי אספירין. האם בעקבות מאמר זה צריך לשנות את הטיפול בחולות ? המאמר מדגיש כי האירועים הטרומבוטיים שמחוץ להריון הופיעו בעיקר אצל חולות עם LUPUS ANTICOAGULANT.  האם חולות אילו זקוקות לטיפול מונע אגרסיבי יותר בסיטואציות מועדות?  לצורך החלטה ברורה באשר לכך ידרש  מחקר התערבותי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה