הבדלים בין המינים במאפייני דום נשימה חסימתי בשינה (מתוך European Respiratory Journal)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-3 בספטמבר 2010 ב- European Respiratory Journal, עולה כי נשים מבוגרות הסובלות מדום נשימה חסימתי בשינה (Obstructive Sleep Apnea, OSA) עלולות לסבול מתסמינים לא אופייניים של ההפרעה, דוגמת דיכאון וחרדה.

המחקר כלל 379 נשים ו-262 גברים בגיל 65-70 שנה שאובחנו בעבר כסובלים מ-OSA. המשתתפים נבדקו במעבדת שינה, והחוקרים בדקו את מסת השומן של המשתתפים באמצעות בדיקת Dual-energy X-ray absorbsiometry (DEXA). החוקרים בחנו את ההבדלים שנצפו בין המינים במדדים השונים, כולל ישנוניות, הפרעות מצב רוח, פיזור השומן והסיכון הקרדיווסקולארי.

החוקרים מדווחים כי 57% מכלל המשתתפים סבלו לפחות מצורה כלשהי של אפניאה (ציון apnea-hypopnea index [AHI] גבוה מ-15). הם מפרטים כי 34% מהמשתתפים סבלו מ-OSA קלה, ו-24% סבלו מ-OSA חמורה (ציון AHI גבוה מ-30).

מתוצאות המחקר עולה כי 33% מהגברים סבלו מ-OSA חמורה, לעומת 16.6% מהנשים. כמו כן, מדד מסת הגוף (BMI) של הגברים היה גבוה מזה של הנשים. בהשוואה לגברים עם OSA, לנשים עם OSA נמצא סיכוי נמוך יותר לדווח על נחירות, אפניאה או ישנוניות, וסיכוי גבוה יותר לסבול מתסמיני חרדה ודיכאון או ליטול תרופות נוגדות דיכאון וחרדה.

כמו כן, בקרב נשים עם OSA נצפה שכיחות גבוהה יותר של יתר לחץ דם, BMI גבוה יותר והיקף צוואר רחב יותר, לעומת נשים ללא OSA. עם זאת, לא נצפו הבדלים בהיקף המותניים או הירכיים או במסת השומן המרכזית, הפריפרית או הכוללת בקרב נשים עם OSA או נשים שאינן סובלות מההפרעה.

גם בקבוצת הגברים נצפתה באלו הסובלים מ-OSA שכיחות גבוהה יותר של יתר לחץ דם. עם זאת, החוקרים מציינים כי בקרב הגברים לא נמצא הבדל מובהק במדדים האנתרופומטריים או בתוצאות בדיקת ה-DEXA.

לדברי החוקרים, בעבודות קודמות נמצא שנשים בגיל הביניים דיווחו על התסמינים האופייניים של OSA בתדירות נמוכה יותר, לעומת גברים, וסבלו יותר מהפרעות מצב רוח. במחקר הנוכחי נצפו תוצאות דומות בנשים מבוגרות יותר, ונמצא גם כי נשים עם OSA סובלות מסיכוי רב יותר ליתר לחץ דם.

לפיכך כותבים החוקרים כי על הרופאים לשקול אבחנת OSA בנשים מבוגרות המתלוננות על דיכאון, חרדה והשמנה, גם כאשר הן אינן מתלוננות על ישנוניות או תסמינים אופייניים אחרים של OSA. הם מוסיפים כי אבחנה מוקדמת של ההפרעה, עשויה לצמצם את הסיכון הקרדיווסקולארי באוכלוסיה זו.

Eur Resp J. 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה