גינקולוגיה

שיעורי הישרדות וצורת לידה בפגים במצג ראש על פי מצב SGA או AGA (מתוך PEDIATRICS)/ דר’ ברזילי עורך נאונטולוגיה

מטרת המחקר הייתה לאפיין את הקשר בין לידה בניתוח קיסרי ובין תמותה של פגים, שנולדו במצג ראש, על פי גדילה תוך רחמית.

במחקר נותח מידע בנוגע לאם וליילוד מהמרכז הלאומי לסטטיסטיקת בריאות עבור השנים 1999-2000. פגים בגיל היריון של 26 עד 36 שבועות אופיינו כ-SGA (small for gestational age מתחת לאחוזון העשירי) או כ-AGA (appropriate for gestational age בין האחוזון ה-10 ל-90). שיעורי התמותה לאחר 28 יום וסיכונים יחסיים חושבו עבור כל קבוצת גיל היריון על פי צורת הלידה.

שיעורי ניתוחים קיסרים היו גבוהים יותר עבור פגים, שהיו SGA, בהשוואה לפגים, שהיו AGA, בצורה הכי בולטת החל משבוע 26 ועד לשבוע 36 של ההיריון, שבו לכל הפגים ה-SGA היו שיעורי ניתוחים קיסריים של 50-67%, בעוד שלפגים ה-AGA היו שיעורים של 22-38%. לפגים ה-SGA בגיל היריון מעל לשבוע 31 היו שיעורי הישרדות גבוהים יותר בהקשר של ניתוח קיסרי, בעוד שלפגים ה-SGA מעל לגיל היריון של 33 שבועות ולכלל הפגים ה-AGA היו ירידה בשיעורי ההישרדות בהקשר של ניתוח קיסרי. לאחר תקנון לגורמים סוציואקונומיים ורפואיים, יתרון ההישרדות נשמר עבור פגים ה-SGA בגיל היריון של 26-30 שבועות.

לסיכום, לידה בניתוח קיסרי הייתה קשורה עם הישרדות של פגים SGA, שנולדו טרם המועד, אך לא עם פגים AGA, שנולדו טרם המועד. החוקרים משערים כי לידה וגינאלית יכולה להיות מלחיצה במיוחד עבור פגים בקבוצת ה-SGA. בנוסף, לא נמצאה עדות שחוסר בשלות לבדה הוא אינדיקטור בר תוקף לביצוע ניתוח קיסרי בפגים AGA.

הערות עורך:

יתכן ובפגים SGA ה”יד קלה יותר על ההדק” בביצוע ניתוחים קיסריים מאחר והם יותר משדרים “סימני מצוקה” מאשר בפגים AGA. יתכן כי הילודים SGA שלא נולדו בניתוח קיסרי, היו פחות תחת מעקב פרינטלי, ולא היה סיפק לחלץ אותם כאשר הופיעו סימני המצוקה.


PEDIATRICS Vol. 118 No. 6 December 2006, pp. e1836-e1844  pediatrics.aappublications.org/cgi/content/abstract/118/6/e1836

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה