גינקולוגיה

האם יש יתרון להעשרה מותאמת של חלב אם בהזנת פגים?/מאת ד”ר ברזילי עורך נאונטולוגיה

מתוצאות מחקר חדש עולה, כי העשרה מותאמת של חלב אם בפגים, מביאה לעלייה גדולה יותר במשקל ובהיקף הראש.

העשרה מותאמת של חלב אם פותחה במטרה להבטיח שהצרכים התזונתיים של פגים ימולאו באופן קבוע. המזון החדש כולל תוספת של כמות גדולה יותר של חומרים מעשירים ושל יותר חלבונים לחלב אם בהתאם למדדי אוריאה בדם (BUN). המחקר בדק את ההשערה, לפיה תינוקות המוזנים עפ”י שיטת ההעשרה החדשה, מעלים את צריכת החלבונים ומשפרים את העלייה במשקל, בהשוואה לתינוקות המואכלים עפ”י ההעשרה הסטנדרטית.

במסגרת המחקר, השתתפו פגים במשקל לידה של 600-1750 גרם ובגיל הריוני של 26-34 שבועות, המוזנים ע”י חלב אימם או ע”י חלב שנתרם או ע”י שניהם. התינוקות חולקו באקראי לפני גיל 21 יום להזנה ע”י חלב עם העשרה מותאמת ולהעשרה סטנדרטית. תקופת המחקר החלה כאשר נפח ההאכלה הגיע ל-150 מ”ל לק”ג ביום, והסתיימה כאשר התינוקות הגיעו למשקל של 2000 גרם. התוצאה העיקרית שנבדקה הייתה עלייה במשקל, עם אינדיקטורים ביוכימיים בסרום וצריכת חומרי מזון כתוצאות משנה.

תוצאות המחקר הראו, כי תינוקות שקיבלו העשרה מותאמת היו בעלי צריכת חלבונים ממוצעת של 2.9, 3.2 ו-3.4 גרם לק”ג ביום, בשבוע 1, 2 ו-3, בהתאמה, בעוד שתינוקות שקיבלו העשרה סטנדרטית צרכו 2.9, 2.9 ו-2.8 גרם לק”ג ביום, בהתאמה. יתרה מזאת, תינוקות שקיבלו העשרה מותאמת הראו עלייה גדולה יותר במשקל (3.0±17.5 לעומת 3.0±14.4 גרם לק”ג ביום; 0.01>P) וכן עלייה גדולה יותר בהיקף הראש (0.3±1.4 לעומת 0.3±1.0; 0.05>P) בהשוואה לתינוקות שקיבלו העשרה סטנדרטית. העלייה במשקל ובהיקף הראש היו בקורולציה משמעותית (0.05>P) עם צריכת חלבונים. בקבוצה שקיבלה העשרה מותאמת, ריכוזי BUN עלו במשך הזמן, אך לא היו גבוהים משמעותית מהקבוצה שקיבלה העשרה סטנדרטית.

לסיכום, פגים שקיבלו את הכלכלה עם שיטת ההעשרה החדשה, הראו עלייה גבוהה יותר משמעותית במשקל ובהיקפי הראש ביחס לתינוקות שקיבלו העשרה סטנדרטית.

Journal of Perinatology (Oct 2006); 26: 614621

הערות עורך:

במחקר זה החוקרים ניסו להתאים את העשרת חלב האם לפי מדדים ביוכימיים, כשכוונתם הינה בעיקר למתן החלבון, כפי שנמדד ע”י ריכוז האוריאה בדם. זוהי אכן שיטה מדוייקת יותר מן ההעשרה הסטנדרטית, אך אין זה ברור אם כדאי לדקור כל ילד כל יום ע”מ להשיג את בדיקת הדם, שבעזרתה מכוונים את צריכת החלבון היומית. בנוסף, הרכב חלב האם משתנה מיום ליום, ולכן התוספת אינה מדוייקת לחלוטין.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה