גינקולוגיה

הקשר בין בשלות עצבית, יחסי אם-תינוק והתפתחות קוגניטיבית בפגים SGA (מתוך PEDIATRICS)- ד”ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה

מטרת המחקר הייתה לבדוק את הקשרים בין בשלות עצבית, הקשר בין האם לתינוק והתפתחות קוגניטיבית בתינוקות SGA (משקל נמוך עבור גיל ההיריון), שנולדו פגים ולהעריך את ההשפעות ההדדיות של משקל ו-IUGR (הגבלה בגדילה תוך רחמית) על תוצאות ההתפתחות של התינוק.

במחקר השתתפו 120 תינוקות יחידים, שנולדו טרם זמנם (משקל לידה נע בין 5301790 גרם, גיל ההיריון נע בין שבוע 25 ל-35). בקבוצה 1, 40 תינוקות SGA (22 בנות) הותאמו ל-40 תינוקות בקבוצה 2 עבור משקל לידה ול-40 תינוקות בקבוצה 3 עבור גיל ההיריון. הקריטריונים, שקבעו איזה תינוקות לא יכללו במחקר כללו : דימום תוך חדרי בדרגה 4, תשניק פרי נטלי, זיהומים במערכת העצבים המרכזית הפערעות כרומוזומליות. לאחר מכן התינוקות חולקו לתת קבוצות של אלה, שנולדו מתחת או מעל ל-1000 גרם. ארגון מצב ניאונטלי (Neonatal state organization) הופיע למשך 4 שעות רציפות. בשלות עצבית הוערכה בעזרת סקאלת הערכת התנהגות ניאונטלית. לאחר 3 ולאחר 24 חודשים, הוערך הקשר בין האם לתינוק. לאחר שנה ולאחר שנתיים, נבדקה ההתפתחות הקוגניטיבית של התינוקות בעזרת סקאלת Bayley של התפתחות התינוק, מהדורה 2.

תינוקות SGA הראו פחות מצב מאורגן ופחות פרופילי בשלות של התנהגות עצבית, בעיקר בתחומים של אוריינטציה ומוטוריקה. היחסים בין האם לתינוק אופיינו בהתפרצויות אימהיות, בחוסר קואורדינציה ובהתקשרות שלילית לתינוק. תוצאות קוגניטיביות לאחר שנה ולאחר שנתיים היו נמוכות יותר בקבוצת ה-SGA. תינוקות SGA, שנולדו מתחת ל-1000 גם הראו התפתחות קוגניטיבית, סוציאלית ונוירו-התפתחותית הכי רעה מכל קבוצות המחקר. תוצאות קוגניטיביות לאחר שנתיים היו ניתנות לחיזוי על ידי מצב ה-SGA, על ידי האינטראקציה של משקל הלידה האמיתי ושל מצב ה-SGA, על ידי ארגון מצב הניאונטלי ועל ידי התנהגות מתפרצת מצד האם.

לסיכום, תינוקות SGA, שנולדו טרם המועד, נמצאים בסיכון מוגבר לאיחור בהתפתחות ובקוגניציה, כמו גם לקשיים בקשר בין האם לתינוק במהלך הילדות. תינוקות הנולדים במשקל לידה נמוך מאוד בצורה קיצונית נמצאים בסיכון כפול, לכן יש לתת לקבוצה זו תשומת לב קלינית מיוחדת וטיפול בהתאם.

הערות עורך:

מזה זמן ברור שתינוקות שנולדו קטנים לגיל ההריון, “סוחבים” איתם שק של בעיות ופעמים רבות לא נפטרים מהם אפיו בגיל מבוגר הרבה יותר. משום מה מה שהם לא קיבלו ברחם, קשה מאד לתיקון מאוחר יותר. מחקר זה מצטרף למחקרים רבים אחרים המוצאים בעיות רבות בעיקר בתחום ההתפתחות הקוגניטיבית באוכלוסייה זו. מחקר זה מצא גם בעייה בקשר שבין האם לילוד ובשל כך עולה הסיכון לפגיעה התפתחותית בפגים אלו. עלינו לתת תשומת לב מיוחדת לקבוצה זו לדעתי, ולעקוב אחריהם לאחר הלידה.

PEDIATRICS Vol. 118 No. 3 September 2006, pp. e869-e878

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה