קפאין ו-IUGR (מתוך Am J Epidemiol) – ד”ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה

מחקרים, שחקרו צריכת קפה בתקופה, שקדמה ללידה, הניבו תוצאות מנוגדות, ורובם השתמשו בדיווחים עצמיים של האימהות בנוגע לצריכת הקפאין על מנת להעריך את החשיפה העוברית לקפאין. במחקר הנוכחי השתתפו 1606 נשים הרות, המחקר תוכנן לבדוק את הקשר בין קפאין והמטבוליטים העיקריים שלו בדם חבל הטבור עם IUGR (intrauterine growth restriction).

הנשים ההרות גויסו בין ספטמבר 1996 וינואר 2000. במודל מתוקנן, שכלל רק קפאין, הרמות של קפאין בכל האחוזונים היו קשורות עם ירידה בסיכון ל-IUGR. באנליזה מתוקננת, שכללה paraxanthine וקפאין, רמות paraxanthine בסרום באחוזון הכי גבוה היו קשורות עם סיכון מוגבר ל-IUGR (OR 3.29, רווח בר סמך 95% : 1.17-9.22). קפאיו נשאר מגן.

 ממצאים מנוגדים אלה מציעים, שהפעילות המטבולית של ציטוכרום P450 1A2 (CYP1A2) יכולה להיות קשורה עם IUGR, כך שהיחס של paraxanthine לקפאין שימש אחר כך כמודל. הסבירות ל-IUGR עלתה ב-21% עבור כל שינוי של סטיית תקן אחת ביחס (OR- 1.21, רווח בר סמך 95% : 1.07-1.37), דבר המציע שהפעילות של CYP1A2, ולא הרמות המוחלטות של paraxanthine, משפיעה על גדילת העובר. לא נצפו קשרים בין קפאין והמטבוליטים שלו לבין לידה מוקדמת טרם המועד.

הערות עורך: יתכן שלאו דווקא הקפאין אלא פעילות האנזים CYP1A2 קשורות ל-IUGR. לדעתי יש צורך בעריכת מחקרים נוספים פרוספקטיביים לפני שתצא המלצה גורפת להמנע משתיית קפה במהלך ההריון. בכל מקרה לא הייתי ממליץ על שתייה מרובה של קפה במהלך ההריון.

Am J Epidemiol (2006); 163:1035-41. Full Text (PDF)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה