גינקולוגיה

תוצאות שליליות בילודים קשורות למתן dexamethasone, בהשוואה למתן betamethasone במהלך ההריון (Pediatrics)/מאת ד”ר ברזילי, עורך נאונטולוגיה

מטרת המחקר היתה לבחון האם מתן dexamethasone ו- betamethasoneבמהלך ההריון נבדלים ביעילותם מבחינת מניעת תוצאות שליליות בילודים. החוקרים הישוו את הסיכונים ל- periventricular leukomalacia(או PVL), לדימום תוך-חדרי (IVH), לרטינופתיה של הילוד (ROP), ולתמותה של הילוד בקרב ילודים שנולדו במשקל לידה נמוך מאוד ונחשפו ל-dexamethasone, ל-betamethasone או לאף אחד מהסטרואידים.
במחקר נכללו ילודים שנולדו במשקל של 401-1500 גרם. החוקרים השתמשו באנליזת רגרסיה לוגיסטית מרובת משתנים בכדי להשוות בין 3 קבוצות הנבדקים מבחינת שיעורי ה-PVL, ה-IVH, ה-ROP והתמותה, תוך התאמה למשתנים שונים.
3600 ילודים התאימו לקריטריוני ההשתפות במחקר. בהשוואה להימנעות משימוש בסטרואידים במהלך ההריון, הופיעו מגמות לסיכון מופחת ל-PVL הקשור ל- dexamethasoneול- betamethasone, אך לא נמצא הבדל בין שתי התרופות. ה-Dexamethasone נקשר להפחתה בסיכון ל-IVH ול-IVH חמור, בהשוואה להעדר חשיפה לסטרואידים במהלך ההריון.
ה- betamethasoneהפחית את הסיכון ל-IVH, ל-IVH חמור ולתמותה של הילוד, בהשוואה להמנעות משימוש בסטרואידים במהלך ההריון. בהשוואה ל-betamethasone, נקשר dexamethasone לסיכון מוגבר באופן מובהק סטטיסטית לפטירה של הילוד.
בנוסף, הופיעו מגמות המצביעות על סיכונים מוגברים ל-IVH ול-ROP חמור, הקשורים ל- dexamethasone בהשוואה ל-betamethasone.
החוקרים מסיקים כי betamethasone נקשר לסיכון מופחת לפטירה של הילוד, עם מגמות לסיכון מופחת לקבלת תוצאות שליליות אחרות בילודים, בהשוואה ל- dexamethasone. הם מציינים כי יתכן שמבחינת הילוד מתן betamethasone עדיף על פני dexamethasone, כאשר הדבר אפשרי.
PEDIATRICS Vol. 117 No. 5 May 2006, pp. 1503-1510

הערות עורך:

זהו מאמר חשוב המדגים שוב את החשיבות שבמתן סטרואידים טרום הלידה לפגים. לפי המחקר הזה ואחרים, לבטאמטזון פחות תופעות לואי מאשר לדקסמטאזון. אולי קיים הבדל ביניהם גם בתקופה שלאחר הלידה?

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה