גינקולוגיה

זיהום CMV המועבר באמצעות חלב אם בקרב פגים – סימפטומים ותוצאות בילודים (journal of pediatrics)/מאת ד”ר ברזילי עורך נאונטולוגיה

מחקרים רבים מעידים כי פגים מצויים בסיכון להדבקה בזיהומי cytomegalovirus (או CMV) נרכשים המועברים באמצעות חלב אם, ועלולים לגרום לסימפטומים חמורים. במחקר זה, שנמשך 8.5 שנים, ערכו החוקרים השוואה בין ילודים שהודבקו ב-CMV לאחר הלידה לנבדקי ביקורת שלא הודבקו, על-מנת לקבוע האם הזיהום שהועבר באמצעות חלב האם כרוך בסיכון אקוטי חמור לילדים.

מעקב אחר זיהום ה-CMV כלל בדיקות סרולוגיות של האם וגידול תרבית ויראלית אחת לשבועיים עם בדיקת PCR לתרביות מחלב האם ומתרבית שתן של הילוד. ממצאי הבדיקות הקליניות ובדיקות המעבדה נבדקו רטרוספקטיבית בילודים המודבקים ובנבדקי הביקורת, שהותאמו אליהם מבחינת גיל לידה, במהלך השהייה בבית החולים.

40 ילודים שהודבקו ב-CMV נמצאו מתאימים לקריטריוני המחקר. נתקבלו בהם ספירות טסיות ונאוטרופילים נמוכות ושכיחות גבוהה יותר של עליה ברמות ה- C-reactive protein(או CRP) לערכים של 10-20mg/L, בהשוואה לנבדקי הביקורת המתאימים (P ≤.001).

אולם, לא נמצא קשר בין זיהום CMV לבין דיספלסיה ברונכו-פולמונרית, necrotizing enterocolitis, שיעור הגדילה, או עליות ברמות ה-CRP לערכים הגבוהים מ-20mg/L. כולסטאזיס הופיע ב-3 ילודים בקבוצת ה-CMV, אך חלף בתוך 10 שבועות.

החוקרים מסיקים כי סימפטומים הקשורים לזיהום CMV בילודים פגים הינם זמניים ואינם משפיעים על התוצאה בילודים אלה, בניגוד לתוצאות שעולות ממחקרים לא מבוקרים. אולם, הם מציינים כי יש להסתמך על התוצאה לטווח הארוך כשרוצים לקבוע האם יש צורך בהפסקת ההנקה או בפסטור חלב האם.

Journal of Pediatrics, Volume 148, Issue 3, Pages 326-331

הערות עורך:

כולנו עדיין מתחבטים בשאלה מה לעשות עם אמהות לפגים הרוצות להניק. כאשר אחד החששות שלנו הוא מעבר של ה- CMV בחלב האם. במיוחד בפגים, בהם לא כל הנוגדנים עוברים. זו אחת העבודות המראה כי אין עלייה בפגיעה בפגים שנדבקו בחלב אם לעומת שאר האוכלוסייה, ומן העבודה הזו ניתן להסיק כי אין צורך לסרוק את כל חלבי האם הרוצות להניק פגים ל- CMV. למרות שחסרה בדיקת השמיעה של הילודים הללו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה