גינקולוגיה

ממוגרפיה ואולטרסאונד – שני אמצעים שימושיים בסרטן שד במהלך ההריון (מתוך Radiology)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי ביצוע אולטרסאונד וממוגרפיה בנשים הרות, המאובחנות כחולות סרטן שד, מניב מידע קליני חשוב. המחקר פורסם בכתב העת לרדיולוגיה (Radiology).

החוקרים מציינים, כי הגדלת נפח ומוצקות השד במהלך ההריון, עשויים להקשות על אבחנת סרטן השד. בנשים אלו גם עשוי להיות גידול יותר מתקדם מקומית בעת הופעת המחלה מאשר בנשים שאינן הרות, עובדה ההופכת את הטיפול הכימותרפי לאפשרות הגיונית. למרות זאת, מרבית המחקרים הקודמים שפורסמו כללו נשים שאצלן אובחן סרטן שד רק לאחר הלידה.

החוקרים בחנו הדמיות ב-23 נשים, עם 24 מקרים של סרטן שד שאובחן במהלך הריון, בין השנים 1989 ל-2003. ממוגרפיה היתה שיטת ההדמיה היחידה ב-3 מקרים, וסונוגרפיה היתה שיטת ההדמיה היחידה ב-4 מקרים. ב-17 המקרים האחרים השתמשו בשתי השיטות.

שימוש בממוגרם זיהה  ממאירות ב-18 מ-20 המקרים. ממצאי סונוגרפיה היו חיוביים בכל 21 הממאירויות, ב-20 הנשים בהם נעשה שימוש בשיטה זו (breast and nodal basin studies). יתר על כן, סונוגרפיה הראתה נכונה גרורות אקסילריות ב-15 מ-18 הנשים שהוערכו בשיטה זו.

בשתי הנשים בהן היתה תוצאה שלילית שגויה בממגורפיה, זיהה אולטרסאונד מסה גידולית ברקמת השד (cancerous breast mass) בגדלים של 3.0 ס”מ ו-1.6 ס”מ.

16 מהנשים עברו טיפול כימותרפי נאואדג’ובנטי מבוסס על אנטרציקלין בעודן בהריון, וטיפול נוסף שאינו מבוסס על אנטרציקלין לאחר הלידה. החוקרים צפו וראו כי הערכה על ידי אולטרסאונד היתה יעילה במעקב אחר המטופלות שהגיבו לכימותרפיה.   

החוקרים ציינו כי הם מאמינים שלממוגרפיה וסונוגרפיה יש תפקידים משלימים בהדמייה של נשים הרות, וכי  הם מציעים שסונוגרפיה תהיה שיטת ההדמייה ההתחלתית בנשים הרות סימפטומתיות.

החוקרים אף המליצו שממוגרפיה, המבוצעת על שני השדיים, תבוצע בנשים הרות עם אבחנה של ממאירות invasive or in situ malignancy

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Radiology 2006;239:52-60

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה