גינקולוגיה

האם טיפול להקטנת רמות אסטרוגן עלול להוביל ל-Menopausal Arthritis? (מתוך Arthritis Rheum.)

ממחקר חדש עולה כי נשים המקבלות טיפול להורדת רמות אסטרוגן עלולות לפתח Menopausal Arthritis. החוקרים כותבים כי מדובר בתסמינים זמניים, החולפים לאחר טיפול אסטרוגן או הפסקת הטיפול ב-Aromatase Inhibitors.

תרופות מסוג Aromatase Inhibitors משמשות כטיפול חדש ויעיל נגד סרטן השד, תרופות אלו מעכבות המרת Androgen Precursors לאסטרוגן, וכך מקטינות משמעותית את רמות Estradiol בפלזמה ואת רמות Estrogen ברקמות הפריפריות. מדובר בתרופות נפוצות המקטינות את שיעור הישנות סרטן השד והצפי הוא כי השימוש בהן יילך ויגבר.

מבדיקת תוצאות מחקרים עולה כי נשים רבות שטופלו ב-Aromatase Inhibitors סבלו מכאב מוסקולוסקלטלי או כאב מפרקים, שהובילו בחלק מהמקרים להפסקת הטיפול. החוקרים בדקו גם מנגנונים ביולוגיים לבדיקת הקשר בין מחסור אסטרוגן ובין כאבי מפרקים.

אעפ”י שלא ידוע על השפעה ספציפית של אסטרוגן על מבני מפרק, העשויה לגרום לכאב מפרקים, ידוע כי אסטרוגן מעורב בתהליכי דלקת ועיבוד עצבי של רצפטורי כאב, דרך ציטוקינים ודרך סיבי כאב אופיואידים ב-CNS.

אין מידע רב באשר לאפקט הספציפי של תאים מכילי Aromatase על סיבי כאב. העדות החזקה ביותר לכך שירידה ברמות אסטרוגן מובילה לכאב מפרקים, נעוצה במחקרים שבחנו את השפעת Aromatase Inhibitors לטיפול או מניעה של סרטן השד. שכיחות כאב מפרקים היתה גדולה יותר בקרב נשים שטופלו ב-Aromatase Inhibitors, בהשוואה לנשים שטופלו ב-Tamoxifen או פלסבו.

טווח התסמונות הנגרמות בעקבות טיפול ב-Aromatase Inhibitors אינו ידוע. החוקרים טוענים כי ייתכן שהתסמונות המוגדרות כ-Menopausal Arthritis שונות מאלו הנגרמות עקב מחסור אסטרוגן, וייתכן שחלקם קשורים בכאב מחוץ למפרקים, כולל כאב מפושט וכאבי שרירים. לטענתם, יש לבצע מחקרים נוספים על-מנת להבחין טוב יותר בין תסמונות אלו.

ממחקר אחד נצפתה ירידה משמעותית בכאב בקבוצת נשים שקיבלו טיפול הורמונלי, אולם במחקר אחר התוצאות היו סותרות. מחסור באסטרוגן עשוי לגרום לכאבי מפרקים, אבל תחליפי אסטרוגן אינם בהכרח יעילים כנגד כאב מוסקולוסקלטלי. כאשר כאבי מפרקים מלווים בממצאים נוספים, עלולים לטעות באבחנת Osteoarthritis או Rheumatoid Arthritis בנשים שאחרת לא היו מאובחנות.

לסיכום, ייתכן שהפתוגנזה של Menopausal Arthritis קשורה בתסמינים המופיעים בעקבות טיפול תרופתי, בעיקר טיפול ב-Aromatase Inhibitors, המקטינים את רמות אסטרוגן. אחוז קטן אך משמעותי של נשים המקבלות טיפול להקטנת רמות אסטרוגן מפתחות סינדרום זה.

חשוב לזכור כי לרוב מדובר בתסמינים החולפים לאחר טיפול אסטרוגן או בהפסקת תרופות אלו.

Arthritis Rheum. 2005;52:2594-2598

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה