ההשפעה של אסטרדיול על לחץ הדם משתנה לפי גיל החולה

לפי מחקר חדש עולה, כי טיפול באסטרדיול יכול להעלות את לחץ הדם הסיסטולי (SBP) בנשים צעירות, אך יש לו השפעה חיובית על SBP בנשים מבוגרות. לפי החוקרים, נשים צעירות המטופלות באסטרדיול הראו העלאה בל”ד לאורך שנתיים, בזמן שנשים מבוגרות הראו ירידה בל”ד.

מחקר ה- WHI זיהה שיעורים גדולים יותר של אירועים קרדיו-ווסקולריים ושל שבץ איסכמי, בנשים בגיל המעבר המקבלות טיפול משולב באסטרוגן ופרוגסטין (HRT). לחץ הדם היה גבוה יותר בנשים בגיל המעבר, גם אחרי תיקון לפי גיל. בגלל ההשפעה הגדולה שיש לעלייה קטנה ב- SBP על הסיכון לשבץ ולמחלה קרדיו-ווסקולרית, החוקרים הניחו כי השינויים שנמצאו במחקר ה- WHI קשורים בעלייה בל”ד.

לצורך בדיקת הנחה זו, ביצעו החוקרים מחקר הבודק את השפעת הטיפול באסטרדיול על לחץ הדם בנשים בגילאים שונים. בנוסף בדקו החוקרים, האם השינויים בלחץ הדם קשורים בשינויים בעובי דופן כלי הדם (IMT), ערך שמהווה סמן להתקדמות של מחלה טרשתית.

במחקר השתתפו 222 נשים בגיל המעבר (כולן מעל גיל 45), ללא מחלה קרדיו-ווסקולרית ידועה, ללא היסטוריה של HRT וללא שימוש בתרופות שכאלה בחודש שלפני המחקר. החוקרים הקצו את הנשים באופן אקראי לקבלת 1 מג’ אסטרדיול או פלצבו כל יום במשך שנתיים. החוקרים מדדו את לחץ הדם ואת ה- IMT של הנבדקות כל כמה חודשים.

נמצא כי ערכי ה- SBP וה- DBP ירדו בשתי זרועות המחקר, ללא קשר לערכי לחץ הדם בתחילת המחקר. החוקרים מצאו כי לחץ הדם הושפע באופן שונה בקבוצות גיל שונות. נמצא כי רמות אסטרדיול גבוהות בדם היו קשורות עם עלייה לא מובהקת ב- SBP, וכי קשר זה הלך וירד ככל שגיל האשה עלה.

החוקרים מצאו כי השינויים ב- IMT שיקפו את השינויים ב- SBP. בקבוצת הטיפול, עלייה ב- SBP היתה קשורה בעלייה בהתקדמות ה- IMT והושפעה ע”י הגיל.

בניתוח כולל של הנתונים עלה, כי בנשים מעל גיל 65 המטופלות באסטרדיול יש סיכון נמוך יותר להתקדמות של מחלה טרשתית בהשוואה לנשים צעירות יותר הלוקחות אסטרדיול.

לידיעה המלאה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה