גינקולוגיה

האם גישה ישירה לגלולות ”היום שאחרי” משפיעה על הרגלי ההתנהגות המינית? JAMA, מתוך jc 433 -למנויים חינם!

בכל שנה נרשמים בארה”ב שלושה מיליון וחצי מקרים של הריונות בלתי מתוכננים.

מחקרים שבדקו את הנושא העריכו כי ניתן היה למנוע כמחצית מהריונות אלו על ידי מתן גישה חופשית יותר לתכשירים למניעת הריון במקרי חירום (emergency contraception).

בעקבות הערכות אלו מספר מדינות בארה”ב הנהיגו מדיניות של גישה חופשית לתכשירים מונעי ההריון, דרך פנייה לרוקח, וללא צורך במרשם רופא.

ההשלכות של מדיניות זו על שיעור ההריונות הבלתי מתוכננים ועל ההרגלים המיניים של הנשים במדינות אלו עדיין אינן ברורות.

מספר חוקרים הציעו כי ניתן להרחיב את השימוש בתכשירים אלו, על ידי אספקת התרופות לנשים עוד לפני שיש בהם צורך ובכך לאפשר נגישות מרבית לטיפול.

מחקרים קטנים שביקשו לבדוק את ההשפעה של אספקה מוקדמת של התרופות על שיעור ההריונות לא הניבו תוצאות חד משמעיות.

בנוסף הובע חשש כי מדיניות כזו תביא להתנהגות מינית זהירה פחות, וכי נשים להן גישה קלה לתכשירי החירום, יזנחו את השיטות המניעתיות הקבועות, היעילות יותר.

הובע גם חשש כי התנהגות מינית בלתי זהירה עלולה להגביר את הסיכון ללקות במחלות מין. 

מחקר אקראי זה נערך במטרה לבדוק את ההשפעה של הגברת הנגישות לתכשירים למניעת הריון במקרי חירום, על שיעור ההריונות, הסיכון למחלות מין, ועל דפוסי ההתנהגות המינית.

המחקר בדק מעל ל- 2000 נשים צעירות במספר מרפאות לתכנון המשפחה במדינת קליפורניה.

הנשים היו בגילאי 15 עד 24 שנים, פעילות מינית, השתמשו באמצעים קצרי טווח למניעת הריון (גלולות, קונדום או אמצעי חציצה אחרים) או שלא השתמשו כלל באמצעים למניעת הריון ולא ביקשו להיכנס להריון בתקופת המעקב.

הנשים חולקו אקראית לאחת משלוש קבוצות:

בראשונה לנשים היתה גישה חופשית לתכשירים למניעת הריון במקרי חירום דרך פנייה לבית מרקחת, וללא צורך בפנייה למרפאה;

בקבוצה השנייה הנשים קיבלו אספקה מוקדמת של התכשירים;

לקבוצה השלישית התאפשרה גישה חופשית למרפאה וזו שימשה כקבוצת ביקורת.

כל הנשים קיבלו מידע מקיף לגבי יעילות התכשירים במניעת הריון, אופן השימוש בהם, והסבר לגבי החשיבות של שימוש בקונדום במניעה של מחלות מין.

הערכות שניתנו לנשים בקבוצת האספקה המוקדמת כללו 3 חבילות, בכל אחת שתי גלולות levonorgestrel, 0.75 מיליגרם, שיש ליטול במרווח של 12 שעות, עד 72 שעות לאחר קיום יחסי מין בלתי מוגנים. המעקב נמשך 6 חודשים.

בסך הכל, כ- 30% מכלל הנשים במחקר השתמשו בתכשירי החירום במהלך תקופת המעקב. שיעור הנשים שהשתמשו בתכשירים היה דומה בקבוצת הגישה דרך בית מרקחת ובקבוצת הביקורת (גישה דרך מרפאה). כצפוי, בקרב נשים שקיבלו אספקה מוקדמת של התכשיר נרשם שיעור שימוש גבוה יותר.

יותר משליש מהנשים דיווחו כי קיימו יחסי מין בלתי מוגנים ושיעור זה היה דומה בשלוש הקבוצות.

כמחצית מנשים אלו נטלו את תכשירי החירום לאחר היחסים הבלתי מוגנים ושיעור זה היה גבוה מעט יותר בקבוצת האספקה המוקדמת.

לא נרשם הבדל בין הנשים בקבוצות השונות בנוגע לשינויים בדפוסי השימוש באמצעים רגילים למניעת הריון, או בהתנהגות מינית בלתי זהירה- כולל מספר מגעים מיניים או מספר בני זוג.

לא נרשם הבדל בשיעור הנשים שדיווחו על שימוש בקונדום.

לאורך תקופת המעקב כ- 8% מכלל הנשים נכנסו להריון. שיעור ההריונות היה דומה בשלוש הקבוצות ונמצא במתאם לדפוסים של התנהגות מינית בלתי זהירה. גם שיעור ההדבקות במחלות מין היה דומה בקבוצות השונות.

מתוצאות המחקר עולה, כי שיפור הגישה לאמצעים למניעת הריון במקרי חירום, דרך גישה ישירה לבית מרקחת או על ידי אספקה מוקדמת, לא מביא לשינוי בשיעור ההריונות הבלתי רצויים.

יתכן שהסיבה לנתון זה היא שלאמצעים אלו יעילות נמוכה מהצפוי, או שנשים עם התנהגות מינית בלתי זהירה הנמצאות בסיכון להריונות בלתי רצויים, אינן נוטלות את התכשיר בשעת הצורך.

ואמנם, כמעט מחצית מהנשים בקבוצת האספקה המוקדמת דיווחו כי לא השתמשו בתכשיר לאחר קיום יחסי מין בלתי מוגנים.

על אף החששות, לא נרשמה הפחתה בשימוש באמצעים רגילים למניעת הריון, או עלייה בשיעור ההדבקות במחלות מין, בקרב נשים עם גישה חופשית יותר לאמצעי החירום.

נראה כי אין השפעה על דפוסי ההתנהגות המינית של נשים אלו, וכי אין עלייה בקיום של יחסי מין בלתי מוגנים.

מחקר זה הראה כי הקלת הגישה לתכשירים למניעת הריון במקרי חירום מביאה לעלייה בשימוש בתכשירים, אך נראה כי לשינוי זה השפעה זניחה על שיעור ההריונות, ככל הנראה על רקע שיעור גבוה של יחסי מין בלתי מוגנים וחוסר שימוש מספיק בתכשירים.

עם זאת, לא נראה כי גישה חופשית לתכשירים מביאה להתנהגות מינית זהירה פחות ולכן אין הצדקה להגבלת הגישה לתכשירים אלו למסגרת מרפאתית בלבד, קובעים החוקרים.  

הערת העורך: גם בארץ התכשיר לטיפול במניעת הריון בחירום משווק כתרופה ללא מרשם וככל הידוע לנו, אף בהצלחה רבה. יש לקוות שהמימצאים שהתקבלו במחקר זה אף תקפים לגבי המשתמשות בישראל…

Direct Access to Emergency Contraception Through Pharmacies and Effect on Unintended Pregnancy and STIs, A Randomized Controlled Trial, Tina R. Raine, MD, MPH

JAMA. 2005;293:54-62

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה