גימיק הדיאטות- פרופ’ זכריה מדר, עורך מדור תזונה

כבר פרסמנו בעבר כתבה בנושא זה במדור זה. בשבוע החולף הופיעה באתר זה, תמצית מחקר שפורסם JAMA, 2005 293(1):43

אך נשים לב לכותרות השונות שהופיעו בעקבות כך

(1) Comparison of the Atkins, ornish weight watchers  …..  zone diets…

(2) Diet advance, not diet type, more important factor for losing weight

כותרת זו הופיעה בפרסום BBC שמתאר את המאמר המקורי (כותרת מס’ 1). הכותרת מסבירה באופן פשוט וברור, שכאשר רוצים להוריד משקל, הפקטור החשוב מכל הוא “דבקות” בדיאטה ולא סוג הדיאטה.

כותרת שלישית הופיעה ב- Editorials כתגובה למאמר המקורי.

(3) The dietary approach to obesity is it the diet on the disorder?

עיקרה הוא: “האם השמנה זו הפרעה מטבולית והאם זו רק סיבה של דיאטה”.

בחרתי להביא בפניכם את ההערות למאמר המקורי. כל הרוצה להוריד משקל תר אחר דיאטות שונות החל מדיאטה ענייה בשומן (אורניש) ועד לדיאטה עשירה בשומן (אטקינס).

אולם על אף הפופולריות הגדולה ומיליוני הדולרים הנשפכים לדיאטות השונות, השוואה איכותית וטובה שמתייחסת לאפקטיביות ולבטיחות של הדיאטות האלו עדין חסרה.

המחקר שמתואר  ב- JAMA (כותרת מס’ 1) היה רנדומלי, לו חיכו הרבה זמן.

עדין באם נסתכל היטב בתוצאותיו, הרי אחרי שנה של מחקר בו השוו ארבע דיאטות שונות, הירידה במשקל אחרי זמן זה הייתה מתונה ולא נראה הבדל בין הגישות השונות שהן:

(1) דיאטה ענייה בפחמימות (אטקינס),

(2) דיאטה עשירה בחלבון המאופיינת באינדקס גליקמי נמוך-סירס ,(The Zone diets)

(3) הגישה של דיאטה דלת שומן (אורניש)

(4) דיאטה של הגבלת קלוריות (low-calorie) והשגחה על משקל גוף.

תוצאות המחקר שהופיעו ב-  JAMA עומדות בסתירה לממצאים שתוארו ע”י מספר מחקרים שנערכו לאחרונה ובהם ראו ירידה רבה במשקל , לפחות בחדשים הראשונים בעקבות דיאטה דלת-פחמימות.

דמיון חשוב בין מחקר זה לאחרים הוא שיעור הנשירה מהניסוי. במחקר זה (JAMA) 42% של המשתתפים לא דבקו בדיאטה במשך שנת הניסוי. אלו שכן סיימו את הניסוי הירידה במשקל שהשיגו הייתה רק 5 ק”ג  או 5% ממשקל ב- .base line הדבקות בדיאטה הייתה נמוכה בכל ארבעת הדיאטות ובמיוחד ובאופן בולט בדיאטת אטקינס ואורניש.

כאשר הוצמדו למתנדבים אנשי מקצוע, הנשירה מהדיאטה הייתה נמוכה יותר. הדבקות בדיאטה הייתה מאוד וריאבלית.

הדבקות (adherence) בדיאטת אטקינס למשל: כמות הפחמימות שצרכו ביום הייתה 68 גר’ במקום 20 גר’ כמומלץ.

בדיאטת אורניס כמות השומן שנצרכה הייתה 7% מהקלוריות לאחר חודש ימים , למעלה ממטרת הדיאטה (10%). כעבור שנה בדיאטה כמות הקלוריות משומן הגיעה לכדי 32% מסה”כ הכללי.

אלו שהיו בדיאטת ,Zone הדבקות לכמות הקלוריות הייתה סבירה, אך כמות השומן הייתה 34% מסה”כ הקלוריות שזה קצת יותר גבוה ממטרת (30%) הדיאטה.

ברור לכן, שכל דיאטה שתיעשה לא תצליח אם אין דבקים בה וזו הבעיה העיקרית של הורדה במשקל ושמירה לאורך זמן על הישג זה. מובן שזה משליך על הטיפול בהשמנה. הטיפול הטוב ביותר בהשמנה הוא מניעה (וזה לא חידוש) ע”י השגחה תזונתית ובחירה של אורך חיים מתאים ובלווי של פעילות גופנית מתמידה.

כאשר מתפתחת השמנה או עודף משקל אזי, הטוב ביותר לאמץ את ההמלצה של שלושת הגורמים: האגודה לסרטן האמריקאית, האגודה לסוכרת ואגודת  לב אל לב.

כולם ממליצים על צריכה מוגברת של פירות וירקות, דגנים שלמים ודגים. אמנם המלצות אלו יניבו שינוי מתון מאוד במשקל גוף, אך יעילותם גבוהה יותר. אנשי המקצוע חייבים ללמד את האנשים השמנים שהן הכמות והן איכות הדיאטה חשובים מאוד.

כמו כן, שמירה על משקל ניתנת להשגה ע”י פעילות גופנית. ברור ששינויים התנהגותיים אשר מלווים בהגבלה קלורית מתונה אך עקבית, מסייעים למטרה זו.

שיגעון גימיק הדיאטות מיועד רק לאלו המחפשים קיצורי דרך המאופיינים בקוצר רוח.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה