גינקולוגיה

אינטרקציה גנית בין האם לעובר מעלה את הסיכון לקדם-רעלת הריון (J Exp Med)

חוקרים מדווחים כי שילוב גני מסוים של האם והעובר מעלה את הסיכון להתפתחות קדם-רעלת הריון (preeclampsia), כנראה בשל פגיעה בהתפתחות המוקדמת של השליה.

החוקרים מצאו כי בנשים הנושאות צורה מעכבת של ה-killer immunoglobulin receptor (הוא KIR) על גבי תאי ה-NK ברחם שלהם (תאי uNK) ישנה סבירות גבוהה יותר להפתחות קדם-רעלת הריון במידה והעובר שלהם נושא מולקולת HLA-C השייכת למשפחת C2.

החוקרים כותבים כי הפרשנות הפשוטה ביותר היא שהפגם הראשוני בקדם-רעלת ההריון נגרם בשל עיכוב יתר של תאי uNK שהוביל לחדירה ירודה של הטרופובלסט אל עורקי הרחם.

החוקרת הראשית, ד”ר Moffett, מסבירה בראיון כי אינטרקצית הגנים המעודדת התפתחות קדם-רעלת הריון איננה תלויה בכך שהאישה נושאת את גן ה-HLA-C2 או שאיננה נושאת אותו, דבר הסותר את הדעה הרווחת הגורסת שקדם-רעלת הריון היא צורה של מנגנון הגנה אימונולוגי אימהי.

היא מציינת כי המחקר לא מוכיח כי הדעה הרווחת שגויה, אלא שאינטרקציה בין האם לעובר מספקת שיווי משקל כלשהו המאפשר לשניהם להתקיים יחדיו. המחקר איננו מתבסס על הרעיון שמדובר בהגנה נגד דבר מה מזיק.

היא מוסיפה כי הממצאים עשוים להצביע על דרכים לזיהוי זוגות של אמהות ועוברים המצויים בסיכון מוגבר להתפתות קדם-רעלת הריון, ואולי למנוע את התופעה. לדבריה התוצאות עשויות להיות שימושיות במיוחד בסיוע לנשים המעוניינות להכנס להריון באמצעות תרומת ביצית, שכן הן יכולות להורות על “בחירה מכוונת” של ביצית שפחות סביר שתגיב באופן שלילי עם הגנוטיפ של האם.

החוקרים מסבירים כי נראה שתאי uNK ממלאים תפקיד חשוב בהתפתחות העורקים הספיראלים הרחמיים ושרבים מהם נושאים KIR ספציפיים לסוגים מסוימים של HLA-C, שהם האנטיגנים הפולימופיים היחידים המבוטאים על-גבי הטרופובלסט העוברי.

החוקרים בדקו דגימות דם של 200 נשים הרות הסובלות מן התופעה ושל 201 נשים בעלות הריון תקין. גנוטיפ AA, שהוא גנטיפ KIR מעכב, נמצא ב-25% מהנשים בעלות ההריונותהתקינים וב-35% מהנשים שסבלו מקדם-רעלת הריון. אך החוקרים מצאו כי גנוטיפ AA מעלה את הסיכון להתפתחות קדם-רעלת הריון רק במידה שהעובר גן HLA-C2 אחד לפחות.

החוקרים מציינים כי באוכלוסיות שונות של בני-אדם מצויים קשרים הפוכים בין שכיחות גנוטיפ AA ושכיחות ביטוי HLA-C2, דבר המעיד על סלקציה שלילית כנגד שילוב זה.

מסקנתם הכללית היא שלאינטרקציה בין ה-KIR האמהיים על-גבי תאי uNK ובין מולקולות ה-HLA class 1 העובריות בטרופובלסט יש תפקיד פיזיולוגי בבקרת התפתחות השליה, ולא שמדובר ברעיון תגובת הגנה חיסונית של האם כנגד העובר האלוגני שלה.

J Exp Med 2004;200:957-965.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה