האם שימוש בתכשירים מקבוצת נוגדי דלקת שאינם סטרואידים (NSAID ) מעלה את הסיכון להפלות?

De-Kun Li, Liyan Liu, Roxana Odouli Division o f Research, Kaiser Foundation Research Institute Oakland, California bmj.com 2003; 327:368

מטרה: מטרת המחקר הייתה לבדוק האם שימוש בתרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים ( Non Steroidal Anti Inflammatory Drugs-NSAID ) טרם ההריון או בראשיתו מעלה את הסיכון להפלה.

שיטות: במחקר נכללו 1055 נשים, שתבחין הריון בשתן שנערך להן נמצא חיובי. כל הנשים עתידות היו להמשיך את ההריון עד ללידה במועד. המשתתפות במחקר עברו ראיון בו נכללו שאלות מכוונות אודות שימוש ב- NSAID (כגון Naproxen, Ibufen ועוד). כמו כן, נשאלו הנשים אודות שימוש באספירין ותרופות הכוללות Paracetamol. קבוצת הנשים שהשתמשה טרם ההריון או בראשיתו ב- Paracetamol היוותה קבוצת ביקורת שכן Paracetamol ניתן בהתוויות דומות לאלו של NSAID, אך מנגנון פעילותו שונה בתכלית. “שימוש” בתרופה הוגדר כנטילתה מאז המחזור האחרון. בוצע מעקב אחר הנשים עד שבוע 20.

תוצאות: NSAID  והסיכון להפלה (ר’ טבלא 1): שימוש ב- NSAID העלה את הסיכון להפלה ב- 80% (יחס סיכון מותאם 1.8). הסיכוי להפלה היה גבוה הרבה יותר בנשים שנטלו NSAID סמוך להתעברות (יחס סיכון מותאם 5.6), ובנשים שנטלו את התרופות הללו במשך למעלה משבוע (יחס סיכון מותאם 8.1). תוספת הסיכון המוחלטת להפלה במידה ונעשה שימוש ב-NSAID עמדה על 10% בשימוש בתרופה כלשהי ממשפחה זו, 50% במידה וניטלה התרופה סמוך להתעברות ו- 52% בשימוש בתרופה במשך למעלה משבוע.

טבלא 1- שימוש ב- NSAID על ידי נשים הרות והסיכוי להפלה ( ערכים בסוגריים הינם אחוזים אלא אם מצוין אחרת).

אספירין והסיכוי להפלה (ר’ טבלא 2): הסיכוי להפלה בקרב קבוצת הנשים שנטלו אספירין היה דומה לזה של קבוצת הנשים שנטלה NSAID.

טבלא 2- שימוש באספירין על ידי נשים הרות והסיכוי להפלה ( ערכים בסוגריים הינם אחוזים אלא אם מצוין אחרת).

Paracetamol והסיכוי להפלה (ר’ טבלא 3): שימוש בתרופה זו סמוך להתעברות או בראשיתו, לא היה קשור להפלות, גם לא במידה ונעשה שימוש במשך למעלה משבוע בתרופה זו.

טבלא 3- שימוש בפאראצטמול על ידי נשים הרות והסיכוי להפלה ( ערכים בסוגריים הינם אחוזים אלא אם מצוין אחרת).

מהנתונים עולה כי שימוש ב- NSAID ובאספירין מעלה את הסיכוי להפלות בעיקר אם ניטלות תרופות אלו סמוך להתעברות או אם הן ניטלות במשך למעלה משבוע ( דבר היכול להעיד על השפעה תלויות-מינון). על אף שהדבר לא הוכח כל צרכו, מפתה להסביר את תוצאות המחקר בפגיעה בייצור פרוסטגלנדינים וציטוקינים שונים הנדרשים להשרשתו והתפתחותו של העובר.

חשיבות המחקר ברורה: תרופות הנמנות על משפחה זו הינן מהנצרכות ביותר על ידי נשים הרות ולפיכך למידע אודות השפעתן על ההריון נודעת חשיבות מרובה. יתר על כן, אספירין אף ניתן כתרופה למניעת הפלות חוזרות ובהתוויות נוספות בזמן הריון.

נראה אפוא כי יש לשקול בכובד ראש שימוש ב- NSAID ובאספירין טרם ההריון או בראשיתו ולהתיר שימוש בתרופות אלו רק בנסיבות בהן ישנן הוכחות מוצקות כי התועלת העשויה לצמוח משימוש בתרופות אלו עולה על הסיכון הכרוך בנטילתן סמוך להתעברות או בראשית ההריון.

 אך יש לשים לב שהקביעה כי אספרין עלול להיות קשור להפלות ניקבע במחקר זה על סמך 5 נשים בלבד (!!) שנטלו אספרין וחוו הפלה. כמו כן, סביר שהמינון שנלקח על ידי הנשים שנכללו במחקר זה הינו גבוה בהרבה מזה שמומלץ כיום במסגרת טיפולי פריון ומניעת הפלות חוזרות. בכל מקרה, ברור כי נדרש מחקר נוסף על מנת לקבוע מסמרות בסוגיה זו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה