האם מרווח קצר בין הריונות מהווה גורם סיכון לסיבוכי הריון?

Gordon C S Smith, Jill P Pell, Richard Dobbie BMJ. 2003; 327:313

מטרת המחקר הייתה לקבוע האם מרווח קצר בין הריונות הינו גורם סיכון בלתי תלוי לסיבוכי הריון. המחקר היה רטרוספקטיבי ובדק נתונים מבסיס מידע של בתי יולדות בסקוטלנד ותעודות פטירה של ילודים. נכללו במחקר 89,143 נשים שילדו לידה שניה בין השנים 1992-8 והרו תוך 5 שנים מההריון הראשון (ר’ ציור 1).

הסיבוכים העיקריים שנבדקו כללו: האטה בצמיחה התוך רחמית (IUGR יילודים במשקל נמוך מאחוזון 5), לידה מוקדמת מאוד (שבוע 24-32), לידה מוקדמת (שבוע 33-36) ותמותה סב-לידתית.

נשים שהרו תוך פחות מ-6 חודשים היו בעלות סיכוי רב יותר לסבול ממספר סיבוכים בהריון הראשון : סיכון רב יותר ל- IUGR (Odds ration 1.3, 95%confidence interval 1.1 to 1.5), לידה מוקדמת מאוד (Odds ration 4.1, 95%confidence interval 3.2 to 5.3), לידה מוקדמת (Odds ration 1.5, 95%confidence interval 1.5 to 1.7), ותמותה פרינטאלית (Odds ration 24.4, 95%confidence interval 18.9 to 31.5 ). נשים אלו היו נמוכות יותר, עם סבירות נמוכה יותר להיות נשואות, ולהיות בגיל נמוך מ- 20 בלידה השנייה. כמו כן, עישון ומגורים באזור סוציו-אקונומי נמוך היו נפוצים יותר בקבוצה זו של נשים שהרו תוך פחות מ- 6 חודשים מלידה הקודמת. כך למשל, שכיחות תמותה פרינטאלית הייתה כ- 10% בקבוצת הנשים שהרו תוך פחות מ- 6 חודשים, לעומת 1% בקבוצת הנשים שהרו תוך 18-23 חודשים.

בנוסף, הושוו תוצאות הלידה השניה כנגד המרווחים השונים בין ההריונות. ניתוח הנתונים הוגבל לנשים שהריונן הראשון הסתיים במועד, בלידת חי ( n= 69,055 ), כל זאת בהתאמה למספר מדדים : גיל, מצב משפחתי, גובה, מצב סוציו אקונומי, עישון, וניתוח קיסרי קודם. מהשוואה זו עולה כי לא היה הבדל מובהק בין המרווחים השונים ובין סיבוכים של IUGR ולידת עובר מת. ואולם, מרווח קצר בין ההריונות, מתחת ל- 6 חודשים, היה גורם סיכון בלתי תלוי ללידה מוקדמת מאוד (Odds ration 2.2, 95%confidence interval 1.3 to 3.6 ), לידה מוקדמת (Odds ration 1.6, 95%confidence interval 1.3 to 2.0 ) ותמותה פרינטאלית שאיננה קשורה למומים מלידה (Odds ration 3.6, 95%confidence interval 1.2 to 10.7) . תוצאות דומות התקבלו גם כאשר הוגבל ניתוח הנתונים לנשים נשואות, לא מעשנות בנות 25 או יותר.

עד כה היה ידוע כי נשים שהרו תוך פרק זמן קצר מהלידה הקודמת הינן בסיכון מוגבר לסבול מסיבוכי הריון. ממחקר זה עולה כי נשים שהרו שוב תוך פרק זמן קצר בין ההריונות, היו בעלות סיכון רב יותר כי הריונן הראשון יהיה כרוך בסיבוכים מילדותיים והן בעלות גורמי סיכון דמוגרפיים לסיבוכים מיילדותיים. כמו כן, נמצא כי גם לנשים עם הריון ראשון תקין, מרווח קצר בין ההריונות היה קשור עם סיכון מוגבר ללידה מוקדמת ותמותה עוברית.

תוצאות המחקר מורות כי יתכן וההשפעה השלילית של מרווח קצר בין לידות על תוצאות ההריון נובעת לא ממגבלה ביולוגית, כי אם במידה רבה מהמאפיינים של הנשים שהרות שוב כעבור זמן קצר. גורם חשוב במקרים אלה עלולה להיות תקופת הנקה קצרה בקרב נשים מרקע חברתי חלש. ברור שקיים קושי להשליך מתוצאות מחקר זה באשר לאוכלוסיות אחרות, כאשר באים לייעץ באשר לחשיבות של שמירת מרווחים בין הריונות. מעניין יהיה לבדוק האם גם באוכלוסיה החרדית בישראל, היכן שיש נטיה לא להקפיד על מרווח גדול בין הריונות, אך קיימת מערת חברתית תומכת, נמצא גם השפעה שלילית על תוצאות ההריון כאשר המרווח בין ההריונות קצר. להשפעה כזו עלולות כמובן להיות השלכות מהותיות למערכת הבריאות בישראל.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה