גורמי סיכון חדשים לשברי אוסטיאופורוזיס

דר’ מרדכי וייס , עורך מדור אנדוקרינולוגיה

שתי עבודות, ממרכזים מובילים במחקר אוסטיאופורוזיס, מבססות את משקלם של גורמים סיכון חדשים לשברים בחולות אוסטיאופורוטיות.

המחקר הראשון מתבסס על נתוני 9,704 נשים הנמצאות במעקב פרוספקטיבי בנושא אוסטיאופורוזיס משנת 1986 (SOF)1. ב-multivariate analysis ,המנטרל את השפעת צפיפות העצם, נמצא כי נשים שלא ילדו נמצאות בסיכון עודף של 44% ללקות בשבר בצוואר הירך. בולדניות, כל לידה מפחיתה את הסיכון לשבר בצוואר הירך בשיעור של 9%.

לא נמצא קשר דומה בין ולדנות ושברים באתרי שלד אחרים. האפקט המגן של ההריונות על העצם אינו ברור, מחברי המאמר מציעים כי העלייה ברמת האסטרוגן במהלך ההריון משפיעה לטובה על השלד גם בהמשך החיים.

מקור המחקר השני (2)   הוא מ-Rochester, Minnesota. הטיפול הרפואי בקהילה זו מנוהל כמעט בלעדית על ידי Mayo Clinic. כל האינפורמציה הרפואית האמבולטורית והאישפוזית מתועדת בתיק רפואי מרכזי.

שני חוקרי האוסטיאופורוזיס הותיקים Melton & Riggs מ-Mayo Clinic בדקו את ההיפותזה כי כריתת שחלות לאחר גיל המעבר מביאה לחסר באנדרוגנים שחלתיים ועקב כך ירידה ברמת האסטרוגן. רמה נמוכה זו תגרום למאזן סידן שלילי שיגביר את הסיכון לשברים.

במחקר האמור, נבדקו הנתונים של 545 נשים פוסטמנופאוזליות שעברו כריתה דו צדדית של השחלות. לאחר 30 שנות מעקב, נמצא כי הסיכון היחסי לשבר באמה הינו 1.47, בחוליות ע.ש 3.04 ובצוואר הירך 1.54.

שני מחקרים אלו מדגישים את הצורך בהכללת מספר הלידות ובכריתה קודמת של השחלות כגורמי סיכון במסגרת השיקולים על תחילת טיפול באוסטיאופורוזיס, בנוסף על שאר השיקולים הידועים.

1. J Bone Miner Res 2003;18:893.

2. J Bone Miner Res 2003;18:900

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה