נשים הנשאיות למוטציות BRCA1

נשים שהינן נשאיות למוטציות BRCA1 או BRCA2 הינן בסיכון מוגבר ללקות בסרטן השד (סיכון המוערך ב- 85%-60% – מחושב עד גיל 70) וסרטן השחלה (65%-15%). מספר מחקרים, מרביתם רטרוספקטיבים, הצביעו על יתרון בביצוע כריתת טפולות מניעתית שמאפשרת אבחון וטיפול בשלבי מחלה מוקדמים יותר (הן בסרטן השד והן בסרטן השחלה). מספר מחקרים נוספים הצביעו על האפשרות כי כריתה מניעתית של הטפולות עשויה להגן בפני סרטן שד בעל מאפיינים תורשתיים-משפחתיים.

העבודה הפרוספקטיבית המובאת כאן בודקת האם כריתה מניעתית של הטפולות מקטינה את הסיכון לסרטן השד וגידולים ממאירים גינקולוגית הקשורה ל- BRCA, קרי: סרטן השחלה, החצוצרה והצפק.

הנשים אשר הוכללו במחקר היו כולן נשאיות של BRCA1 או BRCA2 על-פי בדיקה שבוצעה ב-

 “Memorial-Sloan Kettering Cancer Center ” .

סה”כ אובחנו בשנים 2001-1995, 272 נשים כבעלות המוטציות הנ”ל. מהן 265 הסכימו להשתתף במחקר. 63 הוצאו היות ועברו כריתת טפולות בעבר לפני הייעוץ הגנטי. 25 נשים הוצאו עקב גיל נמוך מ- 35 שנה. סה”כ נותרו 177 נשים. מהן 4 אבדו למעקב וב- 3 התגלה סרטן בשלב מוקדם בביצוע כריתת הטפולות המניעתית. אי לכך סה”כ הוכללו בחישובים ובתוצאות 170 נשים.

התפלגות הנשים: הנשים התפלגו על-פי רצונן

למעקב בלבד (72 נשים):

בדיקה גינקולוגית כולל בדיקת על-שמע נרתיקית פעמיים בשנה. מדידת רמות CA125 פעמיים בשנה. ממוגרפיה שנתית, ו- 2-4 בדיקות שד שנתיות.

או לביצוע כריתת טפולות מניעתית ומעקב (98 נשים).

לא היו הבדלים במאפיינים הדמוגרפיים, התפלגות המוטציות BRCA1/2, שיעור החולים בקרב בני המשפחה והתפלגות מקרי הסרטן במשפחה בין שתי הקבוצות. שיעור הנשים שביצעו בעבר כריתת שד דו”צ היה גבוה יותר בקרב הנשים שבחרו בכריתת טפולות מניעתית (30% מול 14%, p=0.02).

סה”כ מקרי הסרטן הרלוונטים מצוינים בטבלה:
























p


מעקב  


כריתת טפולות

מניעתית



0.04

5 נשים


1 נשים


סרטן שחלה, חצוצרה או קרום הצפק

0.07


8 נשים


3 נשים


סרטן השד


0.006


13 גידולים

12 נשים


4 נשים


סרטן שחלה, חצוצרה, צפק או שד

באנליזת אירועים לאורך זמן (Kaplan-Meier Analysis) נמצא כי משך הזמן החופשי ממחלה הקשורה ל- BRCA (שד, שחלה, חצוצרה, צפק) היה ארוך באופן משמעותי ומובהק בקרב הנשים שעברו ניתוח מניעתי.


סה”כ ביצוע כריתה מניעתית של הטפולות נמצאה כמורידה סיכון לסרטן השחלה בפקטור של 0.32, סרטן שחלה-חצוצרה-צפק בפקטור של 0.15, וכלל הגידולים הנ”ל בפקטור של 0.25.

יש לציין כי כריתה מניעתית של הטפולות לוותה בסיבוך ב- 4 נשים (5%):

1. מעבר ללפרוטומיה עקב הדבקויות וזיהום בתר-ניתוחי.

2. התנקבות (פרפורציה) של שלפוחית השתן ע”י הטרוקאר.

3. חסימת מעי על רקע הידבקויות חודשיים לאחר הפעולה הלפרוסקופית.

4. התנקבות של הרחם שבוצעה ע”י המניפולטור.

לסיכום: עבודה זו מצאה שיעור של גידולים סרטניים הקשורים ל- BRCA בנשים נשאיות של 53 מקרים ל- 1000 שנות אישה. שיעור זה גבוה מעט מהמדווח בספרות (21-42 מקרים ל- 1000 שנות אישה) ויתכן ומשקף גידולים שכבר היו קיימים בתקופת הגיוס למחקר. עם זאת, מחקר זה מדגים יתרון משמעותי בהקטנת הסיכון לתחלואה ממארת (שד, שחלה, חצוצרה וצפק) ע”י כריתה מניעתית של הטפולות בנשים עם מוטציה BRCA1/2 . שיעור ההגנה של הפעולה המניעתית במחקר זה הייתה נמוכה מעט משיעור ההגנה שיוחס במחקרים רטרוספקטיבים קודמים. יש לזכור כי במחקר הנדון לא נקבעה באופן אקראי הגישה הטיפולית שתינתן לאישה, ולכן לא ניתן לשלול את האפשרות שהתוצאות הושפעו ממאפייני הנשים שבחרו דווקא לעבור כריתת טפולות מניעתית (Selection Bias). הטייה זו יכולה לפעול בשני הכיוונים, כלומר ייתכן ודווקא נשים בסיכון גבוה יותר בחרו לעבור את הניתוח, ולכן למעשה היתרון בניתוח גדול עוד יותר מזה שמודגם בהשוואה לקבוצת ביקורת לא אקראית. יתר על כן, ניתן לציין כי הפעולה הכירורגית הקנתה לכאורה שיעור הגנה לא רק מפני סרטן שחלתי אלא גם מפני סרטן השד. הפעולה הניתוחית לוותה בשיעור נמוך של סיבוכים קצרי טווח. יש להדגיש כי כריתת טפולות מניעתית קשורה בסיכונים ידועים נלווים הנובעים משינוי במאזן ההורמונלי, ובעקבותיו השפעה שלילית על פרופיל השומנים בדם, על שיעור התחלואה הקרדיווסקולארית ועל נטייה לאוסטיאופורוזיס.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה