גריאטריה

ניתוח בריאטרי עדיף על טיפול תרופתי בהפחתת סיבוכי רגל סוכרתית בחולים עם סוכרת מסוג 2 (J Diabetes Complications)

מתוצאות סקירה חדשה שפורסמו בכתב העת Journal of Diabetes Complications עולה כי במחקרים תצפיתיים ניתוח בריאטרי הוביל לירידה גדולה יותר בסיכון להתפתחות או החמרת כף רגל סוכרתית בחולים עם סוכרת מסוג 2, בהשוואה לטיפול תרופתי, אך לא זוהה קשר דומה במחקרים אקראיים ומבוקרים. ההתערבות הבריאטרית מלווה בשיפור נוירופתיה סוכרתית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ניתוח בריאטרי מוביל לירידה ניכרת במשקל הגוף ולשיפור האיזון הגליקמי, לצד השפעה חיובית על סיבוכי כף רגל משנית לסוכרת. מטרתם כעת הייתה לבחון את הניתוח הבריאטרי על סיבוכי כף רגל משנית לסוכרת בחולים עם סוכרת מסוג 2 ולקבוע אם חל שיפור בתסמיני כף רגל לאחר ניתוח בריאטרי.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE, Embase ו-Cochrane Central Register of Controlled Trials. התוצא העיקרי נוכחות כף רגל סוכרתית לאחר ניתוח בריאטרי. התוצא המשני היה השיפור בכף רגל סוכרתית לאחר ניתוח בריאטרי בחולים עם אבחנה של כף רגל סוכרתית לפני ניתוח.

הסקירה כללה תשעה מחקרים שדיווחו על הופעת כף רגל סוכרתית לאחר ניתוח בריאטרי ושישה שדיווחו על שינויים בכף רגל סוכרתית לאחר ההתערבות הבריאטרית. ניתוח בריאטרי לא לווה בסיכון מופחת להתפתחות או החמרת כף רגל סוכרתית בהשוואה לטיפול תרופתי קונבנציונאלי על-בסיס ארבעה מחקרים אקראיים ומבוקרים (יחס היארעות של 0.87, רווח בר-סמך 95% של 0.26-2.98), בעוד שמחקרים תצפיתיים הצביעו על סיכון מופחת ב-51% לכף רגל סוכרתית (יחס היארעות של 0.49, רווח בר-סמך 95% של 0.31-0.77).

ניתוח בריאטרי לווה בשיפור במדדים להערכת נוירופתיה סוכרתית, כולל דיווח עצמי על תסמיני נוירופתיה, מדד תסמיני נוירופתיה ופרופיל התסמינים של הפגיעה העצבית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי הסקירה מציעים כי ניתוח בריאטרי מהווה אפשרות מבטיחה לטיפול בחולים עם סוכרת מסוג 2 בסיכון גבוה לכף רגל סוכרתית.

J Diabetes Complications, Jul 14, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה