גריאטריה

היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין מידע רב אודות הקשר בין הפרעות פוריות ואובדן הריון ובין הסיכון לדמנציה.

החוקרים התבססו על נתונים מארבעה מדגמים ב-International Collaboration for a Life Course Approach to Reproductive Health and Chronic Disease Events. נשים עם נתונים אודות לפחות משתנה פוריות ורביה אחד רלבנטי ודמנציה נכללו במחקר. היסטוריה של הפרעות פוריות, הפלות ולידת מת נקבעה על-פי דיווח הנשים. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון לדמנציה תוך תקנון לגורמי סיכון מוכרים לדמנציה.

מדגם המחקר כלל 291,055 נשים בגיל חציוני של 55.0 שנים בתחילת המחקר. לאורך חציון מעקב של 13.0 שנים, 3,334 נשים (1.2%) פיתחו דמנציה.

בהשוואה לנשים ללא היסטוריה של לידת מת, היסטוריה של שתי לידות מת ומעלה לווה בעליה של 64% בסיכון לדמנציה (יחס סיכון מתוקן של 1.64, רווח בר-סמך 95% של 1.46-1.85). בהשוואה לנשים ללא היסטוריה של הפלות, בנשים עם שלוש הפלות חוזרות ויותר תועדה עליה של 22% בסיכון לדמנציה (יחס סיכון מתוקן של 1.22, רווח בר-סמך 95% של 1.19-1.25).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בהכללת הפלות חוזרות כגורם סיכון לדמנציה ולכלול זאת בהערכת הסיכון להתפתחות דמנציה בנשים.

Eur J Epidemiol, Jun 18, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה