גריאטריה

שת”פ בין קופות החולים למיזם ספרת הסוכרת בגליל עתיד לייעל ולשפר את נגישות הבדיקות המיועדות לחולי סוכרת

ספֵרת הסוכרת בגליל על שם ראסל ברי הוא מיזם רחב היקף וחדשני בתחום בריאות הציבור המתמקד במחלת הסוכרת ופועל באזור הגליל. מובילי המיזם, שצמח בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר־אילן בצפת, הציבו לנגד עיניהם יעד נכסף: לצמצם את התחלואה בסוכרת ולשפר את הטיפול בה בעזרת גישה רב־תחומית אינטגרטיבית.

מובילי המיזם בחנו את הקשר שבין פריפריה לתחלואה וגילו שבצפון המדינה, ובפריפריה בכלל, יש יותר חולי סוכרת ויותר אנשים המצויים במצב טרום־סוכרתי וזאת בהשוואה למרכז הארץ, אך באופן פרדוקסלי מספר הרופאים העומדים לרשותם קטן יותר.

חולי הסוכרת בגליל מאוזנים פחות, סובלים יותר מסיבוכים ושיעור התמותה בקרבם גבוה בהשוואה לאוכלוסיית חולי הסוכרת במרכז הארץ. בנוסף, חולי הסוכרת בפריפריה מפוזרים על פני שטח גיאוגרפי נרחב, מה שמקשה אף יותר על קבלת טיפול.

כדי להתמודד עם סוגיות אלה, מובילי המיזם, שמוביל חינוך לאורח חיים בריא, מנגיש את הטיפולים ואת המטפלים, איגדו את הצוותים הרפואיים בקהילה ובבתי החולים, את צוותי המחקר ואת הרשויות מקומיות, ובקרוב מאוד ישיקו גם ניידת סוכרת.

הניידת תתנייד בערים ובכפרים השונים ברחבי הצפון ותאפשר לחולי הסוכרת לבצע בקלות ובנוחות את בדיקות המעקב התקופתיות שלהם. הניידת תפעל בשיתוף עם קופות החולים ועם הרשויות המקומיות לטובת התאמת הפעילות ושיפור אחוזי ההיענות לבדיקות בקרב חולי סוכרת.

חשוב להדגיש כי הבדיקות התקופתיות נועדו לזהות ולאתר מוקדם ככל האפשר סימנים מקדימים לסיבוכי המחלה המאוחרים וגורמי סיכון נוספים וזאת כדי לאפשר התערבות מוקדמת ולמנוע את ההחמרה במצב.

הבדיקות שיוצעו בניידת הן בדיקות מעבדה (בדיקת דם להמוגלובין מסוכרר, בדיקות דם לתפקודי כבד, בדיקת כליות ולרמות הכולסטרול בדם, בדיקת חלבון האלבומין בשתן) וכן מדידת לחץ דם, מדידת גובה ומשקל, בדיקת כפות רגליים ובדיקת עיניים לזיהוי פתולוגיות בקרקעית העין.

הניידת תושק בכנס ספרת הסוכרת בגליל שיתקיים ביום רביעי, 22 במאי 2024. רופאים, אחיות, רוקחים ותזונאים שמעוניינים להשתתף בכנס מוזמנים להירשם בלחיצה כאן. ההרשמה ללא עלות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה