גריאטריה

האם יחס אשלגן:קריאטינין בשתן עשוי לנבא תגובה למשתנים בחולים עם החמרת אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור של חדר שמאל? (Clin Cardiol)

בחולים עם החמרת אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור של חדר שמאל עם תגובה תת-אופטימאלית לטיפול במשתנים תועדה תגובה משתנת והפרשת נתרן בשתן טובה יותר עם Chlorthalidone לעומת Spironolactone. ממצאי המחקר אינם תומכים בהשערה כי יחס אשלגן: קריאטינין בשתן עשוי לסייע בהנחיית בחירת המשתן המועדף בחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור תחת טיפול במשתני לולאה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולים עם החמרת אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור נדרשים להגברת טיפול במשתנים. עם זאת, גישת הטיפול הטובה ביותר אינה ידועה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את התועלת של חישוב יחס אשלגן: קריאטינין בשתן לחיזוי תגובה לטיפול במשתנים והפרשת נתרן בשתן בעקבות מתן תיאזידים או אנטגוניסטים לקולטן למינרולקורטיקואידים במדגם חולים עם החמרת אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור של חדר שמאל.

מדגם המחקר כלל 44 חולים (גיל חציוני של 85 שנים, 68.2% נשים) עם החמרת אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור של חדר שמאל ותגובה תת-אופטימאלית לטיפול במשתני לולאה. התוצא העיקרי היה קשר בין יחס אשלגן: קריאטינין בשתן ובין ההשפעה המשתנה והפרשת נתרן בשתן עם Chlorthalidone לעומת Spironolactone לאחר 24 שעות ו-72 שעות.

מניתוח רב-משתני עלה כי ההשפעה של Chlorthalidone לשיתון ולהפרשת נתרן בשתן הייתה גדולה יותר בכל רמות יחס אשלגן: קריאטינין. בקטגוריה העליונה, מתן Chlorthalidone לוותה בעליה מובהקת סטטיסטית בהפרשת נתרן לאחר 24 שעות ולאחר 72 שעות.

טיפול ב-Chlorthalidone לעומת Spironolactone הדגים הפרש הפרשת נתרן בשתן של 25.7 מילימול/ליטר לאחר 24 שעות (p=0.098) ושל 24.8 מילימול/ליטר לאחר 72 שעות (p=0.0106).

ניתוח רב-משתני הצביע על עליה משמעותית בשיתון מצטבר לאחר 72 שעות ללא תלות ביחס אשלגן: קריאטינין בשתן בקרב חולים תחת טיפול ב-Chlorthalidone.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר אינם תומכים בתרומה של יחס אשלגן: קריאטינין בשתן להנחיית בחירת טיפול בתיאזידים או אנטגוניסטים לקולטן למינרולקורטיקואידים בחולים עם החמרת אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור תחת טיפול במשתני לולאה.

Clin Cardiol, June 7, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה