האם דום נשימה חסימתי בשינה מעלה את הסיכון לממאירות? (Chest)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Chest עולה כי היפוקסמיה לילית מלווה בסיכון מוגבר להיארעות מחלה ממארת. הממצאים מעידים על קשר בין חומרת דום נשימה חסימתי בשינה ובין הסיכון להיארעות ממאירות, אם כי זאת משנית לגורמי סיכון אחרים להתפתחות ממאירות ולכן דום נשימה חסימתי בשינה אינו גורם סיכון בלתי-תלוי להיארעות ממאירות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים קשר בין דום נשימה חסימתי בשינה ובין הסיכון לממאירות. כעת הם ביקשו לקבוע את הקשר בין הפרעת הנשימה בשינה ובין ממאירות במדגם גדול של חולים.

חומרת דום נשימה חסימתי בשינה הוגדרה על-פי מדד AHI (או Apnea: Hypopnea Index) והיפוקסמיה לילית (משך ואחוז הזמן עם רוויון חמצן נמוך מ-90%) כפי שנקבע לפי בדיקת שינה. ערפלנים אפשריים כללו גיל, מין, מדד מסת גוף, הרגלי עישון, מצב סוציו-אקונומי ולחץ דם.

החוקרים בחנו את הסיכון בתקופות זמן שונות בהתאם לקריטריונים המקובלים לפי מדדי AHI: בין תחילת ינואר 1989 ועד סוף יוני 2002 (קריטריוני ה-American Sleep Disorders Association) ובין תחילת אוגוסט בשנת 2002 ועד סוף יוני 2013 (קריטריוני Chicago Criteria). הם בחנו את הקשר בין מדדי AHI ובין היפוקסמיה לילית עם הימצאות ממאירות.

בתחילת המחקר, שיעורי הימצאות ממאירות עמדו על 329 מקרים מבין 10,561 מטופלים בתקופה המוקדמת ועל 633 מקרים מבין 9,728 מטופלים בתקופה המאוחרת. היפוקסמיה לילית, אך לא AHI, נקשרו באופן בלתי-תלוי עם הימצאות ממאירות לאחר תקנון לגיל, מין, מדד מסת גוף, הרגלי עישון, מצב סוציו-אקונומי ולחץ דם.

מבין החולים ללא ממאירות ידועה, מחלה ממארת אובחנה ב-1,950 מבין 10,232 חולים בתקופה המוקדמת וב-623 מבין 9,095 בתקופה המאוחרת לאורך חציון מעקב של 11.2 שנים.

בהשוואה לחולים ללא דום נשימה חסימתי בשינה עם מדד AHI קטן מ-5 אירועים בשעה, יחסי הסיכון להיארעות ממאירות היו גבוהים יותר בחולים עם הפרעת נשימה בשינה בדרגה קלה (5-15 אירועי אפניאה-היפופניאה בשעה), בינונית (15.1-30 אירועים בשעה) וחמורה (מעל 30 אירועים בשעה).  מניתוח רב-משתני עלה קשר דומה בין גיל ובחלק מהמקרים, מין, מדד מסת גוף והרגלי עישון, ובין היארעות ממאירות.

לאחר תקנון לערפלנים, מודלים רב-משתנים הראו כי אין קשר בלתי-תלוי בין חומרת דום נשימה חסימתי בשינה ובין היארעות מוגברת של מחלות ממאירות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי למרות קשר בין דום נשימה חסימתי בשינה ובין היארעות מחלות ממאירות, קשר זה הינו משנית לגורמי סיכון אחרים לממאירות ולכן הפרעת הנשימה בשינה אינה מהווה גורם סיכון להיארעות ממאירות.

Chest, May 5, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה