גריאטריה

היפרתירואידיזם לאחר צריכת יוד רבה מלווה בסיכון מוגבר להיארעות פרפור/רפרוף פרוזדורים (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי היפרתירואידיזם לאחר צריכת יוד רבה מלווה בסיכון מוגבר להיארעות פרפור/רפרוף פרוזדורים, בעיקר בקרב נשים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היפרתירואידיזם על-רקע חשיפה ליוד הינו סיבוך אפשרי של חשיפה לחומר ניגוד יוד, כאשר אין מחקרים קודמים להערכת התוצאות ארוכות הטווח של סיבוך זה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין היפרתירואידיזם לאחר חשיפה ליוד ובין היארעות פרפור/רפרוף פרוזדורים.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי התבסס על נתונים אודות יוצאי צבא בארצות הברית (1998-2021) עם רמות TSH תקינות, אשר קיבלו חומר ניגוד יוד בתוך 60 ימים מבדיקת TSH נוספת. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון להיארעות פרפור/רפרוף פרוזדורים לאחר היפרתירואידיזם על-רקע חשיפה ליוד, בהשוואה למצבים בהם תפקודי התריס היו תקינים בעקבות חשיפה ליוד.

החוקרים מדווחים כי היפרתירואידיזם על-רקע חשיפה ליוד תועד ב-2,500 מבין 44,607 יוצאי צבא (5.6%), כאשר הגיל הממוצע של החולים עמד על 60.9 שנים, 88% היו גברים. לאורך חציון מעקב של 3.7 שנים, שיעורי פרפור/רפרוף פרוזדורים עמדו על 10.4%. לאחר תקנון לגורמי סיכון סוציו-דמוגרפיים וקרדיווסקולאריים, היפרתירואידיזם על-רקע חשיפה ליוד לווה בסיכון מוגבר לפרפור/רפרוף פרוזדורים, בהשוואה לאלו שנותרו עם תפקודי תריס תקינים לאחר חשיפה ליוד (יחס סיכון מתוקן של 1.19, רווח בר-סמך 95% של 1.06-1.33).

ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר להיארעות פרפור/רפרוף פרוזדורים בנשים (יחס סיכון של 1.81, רווח בר-סמך 95% של 1.12-2.92) לעומת גברים (יחס סיכון של 1.15, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.30) (p=0.04).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון הבדלים מגדריים ואת התוצאות ארוכות הטווח של הפרעות קצב לב לאחר היפרתירואידיזם על-רקע חשיפה ליוד.

J Clin Endocrinol Metab. 2023 May 5

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה