גריאטריה

אבלציה באמצעות צנתר לטיפול בפרפור פרוזדורים בטוחה ויעילה בחולים עם השמנת-יתר (מתוך אתר MedRxiv)

מנתונים חדשים שפורסמו באתר MedRxiv וטרם עברו סיקור עמיתים עולה כי אבלציה באמצעות צנתר בטוחה ויעילה בחולים עם פרפור פרוזדורים והשמנת-יתר. למרות ששיעורי הישנות הפרעת הקצב היו גבוהים יותר בחולים עם השמנת-יתר, ההתערבות הובילה לשיפור איכות החיים של החולים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השמנת-יתר הינה גורם סיכון לפרפור פרוזדורים וחולים עם השמנת-יתר מופנים יותר ויותר להשלמת אבלציה באמצעות צנתר, שהינה הגישה המקובלת לטיפול בהפרעת הקצב. עם זאת, מחקרים להערכת הבטיחות והיעילות של אבלציה באמצעות צנתר בחולים עם השמנת-יתר הדגימו תוצאות סותרות.

החוקרים התבססו על נתוני מאגר Cleveland Clinic Registry של חולים שעברו אבלציה באמצעות צנתר בפעם הראשונה בין 2013-2021 עם נתונים זמינים אודות מדד מסת הגוף. הם סיווגו את החולים כבעלי מדד מסת גוף תקין (מדד מסת גוף בטווח 18.5-24.9), עודף-משקל (25-29.9), או השמנת יתר בדרגה I, II, או III (מדד מסת גוף של 30-34.9, 35-39.9, או 40 ומעלה, בהתאמה).

מדגם המחקר כלל 5,841 חולים, מהם 17% בעלי משקל תקין, 34% עם עודף-משקל ו-27%, 13% ו-9% עם השמנת-יתר בדרגה I, II ו-III, בהתאמה.

סיבוכים מג’וריים על-רקע הפרוצדורה תועדו ב-1.5% מכלל החולים, עם שיעורי היארעות דומים בכל קטגוריות החולים לפי מדד מסת הגוף, כאשר הטווח נע בין 1.1% ב-504 חולים עם השמנה בדרגה III ועד 1.9% ב-758 החולים עם השמנה בדרגה II.

לאורך מעקב ממוצע של 15 חודשים, 1,533 חולים (26%) אובחנו עם לפחות אירוע אחד של פרפור פרוזדורים לאחר האבלציה. במהלך שלוש שנות מעקב, שיעורי פרפור פרוזדורים בכלל תתי הקבוצות של חולים עם מדד מסת גוף נמוך מ-35 נעו בין 35% ו-37%. שיעורי הישנות הפרעת הקצב היו גבוהים יותר משמעותית בחולים עם מדד מסת גוף של 35 ומעלה: 43% מהחולים עם השמנה בדרגה II ו-48% מהחולים עם השמנה בדרגה III.

בקרב חולים עם השמנה בדרגה III תועד סיכון גבוה יותר ב-30% להישנות הפרעת הקצב, בהשוואה לחולים עם מדד מסת גוף תקין לאחר תקנון לערפלנים. בקרב חולים בקטגוריות אחרות של מדד מסת הגוף לא תועד סיכון מוגבר משמעותית.

החוקרים מדווחים כי 2,635 חולים השיבו לשאלונים להערכת איכות החיים. חציון מדד חומרת הפרעת הקצב היה הנמוך ביותר בקרב חולים במשקל תקין והגבוה ביותר באלו עם השמנת-יתר בדרגה III. לאחר אבלציה, המדדים השתפרו באופן דומה כל קטגוריות מדד מסת הגוף.

ממצאי המחקר מעידים כי אבלציה באמצעות צנתר לטיפול בפרפור פרוזדורים הינה גישה בטוחה ללא תלות במדד מסת הגוף ומלווה בשיפור איכות החיים של החולים. לאור זאת, החוקרים קוראים להמליץ על פרוצדורה זו לחולים עם תסמינים משנית להפרעת הקצב, ללא תלות במדד מסת הגוף.

מתוך אתר MedRxiv

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה