גריאטריה

אושר לשנייה ושלישית: משרד הבריאות יורשה לאפשר לאנשי מקצוע בתחום הרפואה לבצע פעולות בבית המטופל (הודעת ועדת הבריאות)

ועדת הבריאות של הכנסת בראשות ח”כ אוריאל בוסו, אישרה לקריאות שניה ושלישית הצעת חוק שמקדם משרד הבריאות, שתאפשר למנכ”ל המשרד להתיר לאנשי מקצועות הבריאות לבצע פעולות המהוות עיסוק ברפואה בבית החולה. הצעת החוק אושרה פה אחד בוועדה, בתמיכה של חברי קואליציה ואופוזיציה. עו”ד מירה רווה, משרד הבריאות הסבירה: “אנחנו מבקשים לתת את המסגרת החוקית שתאפשר לבעלי מקצועות הבריאות שיש להם אישור לבצע פעולות במרפאות ובבתי החולים, לבצע אותן גם בבית החולה. כיום זה מתאפשר רק לאחים ואחיות מוסמכים. כל בקשה תובא בפני הוועדה המייעצת למנכ”ל המשרד ורק לאחר אישורה יותקנו תקנות שיידרשו את אישור ועדת הבריאות של הכנסת”.

באופן ממוקד, עלה בדיון הצורך במתן אישור המשרד לביצוע בדיקות דם בבית המטופל על ידי לוקחי דם מוסמכים (פלבוטומיסטים). באשר לסוגיה זו הסבירה עו”ד רווה: “בתקופת הקורונה הייתה הוראה שאפשרה לקיחת דם על ידי פלבוטומיסטים בבית המטופל, שהוסדרה אז במסגרת תקנות לשעת חירום. ההוראה לא הוארכה בחוק וכעת אנחנו רוצים להסדיר את זה ‘כדרך המלך’. בהמשך נשקול קידום אישורים נוספים לביצוע פעולות בבית המטופל גם על ידי אנשי מקצוע נוספים בהם פרמדיקים”.

 

הצעד הראשון שיקודם: לוקחי דם מוסמכים יורשו לבצע בדיקות דם בבתים; יו”ר הוועדה ח”כ אוריאל בוסו מבקש להביא את התקנות לאישור המהלך בתוך 30 יום מאישור החוק: “יקל על מטופלים מבוגרים שההגעה למרפאה קשה להם ולעיתים אף מסכנת את בריאותם”

יו”ר הוועדה ח”כ אוריאל בוסו אמר “קיים כיום עומס על מערכת הבריאות ואנחנו רוצים לאפשר חדשנות והתייעלות רפואית, לצד דאגה והקלה על מטופלים, בראשם מטופלים מבוגרים שההגעה למרפאה קשה להם ולעיתים אף מסכנת את בריאותם. אישור ביצוע בדיקות דם על ידי פלבוטומיסטים בבית המטופל יקדם את המטרה הזו. זה כבר התרחש בתקופת הקורונה ונתן מענה למטופלים רבים, כעת צריך וכדאי לאשר את זה מחדש- ונעשה זאת בהקדם האפשרי”. נציגי משרד הבריאות ביקשו 45 ימים מיום אישור החוק במליאה בכדי להסדיר את התקנות בנושא הפלבוטומיסטים. יו”ר הוועדה הסכים לתת 30 יום בלבד והצהיר כי ככל שתידרש הוועדה תתכנס גם במהלך הפגרה בכדי לאשר את התקנות.

ח”כ יאסר חוג’יראת אמר: “הקורונה הראתה לנו הרבה דברים חדשים, שחלקם נשארו איתנו גם אחריה, בין היתר הנושא של טיפולים ואפילו אשפוז בבית, ואין ספק שלשם העולם הולך. הבית הוא יותר בטוח, סביבה יותר טובה ותומכת למטופל וזה יכול להביא לטיפול טוב והבראה מהירה יותר. לכן אני בעד החוק ואף חושב שצריך להרחיב אותו לפעולות נוספות. התפקיד של שירותי הבריאות זה להקים מוקד שינתב מי ילך לאיזה בית וכך תימנע שליחה של איש מקצוע שאינו מתאים”.

ח”כ טטאינה מזרסקי תמכה בהצעת החוק, אולם הסתייגה ממתן אישור ללוקחי דמים להגיע לבית המטופל: “פלבוטומיסטים מקבלים הכשרה טכנית בלבד. זה בסדר שהם לוקחים דם במרפאות או בבתי החולים, כשהם נמצאים שסביבת אנשי רפואה, אבל אי אפשר לשלוח אותם לבתים של מטופלים. זה מטעה את המטופל שרואה באדם שמגיע גורם רפואי בעל ידע שאפשר להתייעץ איתו. לבית המטופל צריכים להגיע רק אנשי מקצועות הרפואה שעברו הסמכה ולמדו רפואה ברמה מסוימת”. אירנה טולצ’ינסקי, אגף סיעוד בקהילה בשירותי בריאות כללית הצטרפה לטענה: “הכשרת הפלבוטומיסטים היא בסיסית ועורכת 50 שעות בלבד. מותר להם לבצע שני ניסיונות לקיחה בלבד. אם נכשלו הם חייבים לקרוא לאיש מקצוע שיבצע את הפעולה במקומם. אם אנחנו מאפשרים להם לעבוד בבית אנחנו מאפשרים להם לעבוד ללא השגחה של איש מקצוע ואם יכשלו בשני ניסיונות לא יוכלו להשלים את הפעולה. לאוכלוסיות מורכבות כמו קשישים או סיעודיים אני רוצה שיגיע איש מקצוע שיוכל להסתכל על המטופל מעבר ללקיחת הדם”. ד”ר אלכסנדר לוסטמן, גם הוא משירותי בריאות כללית הבהיר: “אנחנו בעד לאפשר ביצוע פעולות בבית, השאלה היא מי, אילו פעולות ובאילו תנאים”.

נעמי ברוידמי, מנהלת שירותי מעבדה במכבי שירותי בריאות אמרה מנגד כי “רוב לוקחי הדם אצלנו בעלי הכשרה מעבר לקורס לקיחת דם בסיסי, הם עוברים גם קורס החייאה. זו לא סתם הכשרה, זה מקצוע של אנשים. עובד מעבדה ממוצע לוקח אצלנו כ-50 מנות דם ביום. הם מנוסים וכשירים לביצוע הפעולה. גם בקורונה אף בחור שרק סיים קורס לא הלך לבית מטופל. אנחנו מחליטים את מי לשלוח. היו לנו מקרים של לוקחי דם שהגיעו לבתים של מטופלים שאף אחד לא מגיע אליהם והתריעו על הזנחה, על אלימות במשפחה”.

ד”ר איב ביטון, שהקים את חברת שרן שמעניקה שירותים רפואיים בבית המטופל אמר: “אנחנו מפעילים שירות של לקיחת דם בבית, עובדים עם כל הקופות וכבר לקחנו מאות אלפי בדיקות כאלה. לוקחי הדם עברו קורסי הדרכה, קורסי החייאה והוכיחו שהם יכולים לעשות עבודה טובה ומקצועית בבתי המטופלים”. אור כהן, לוקחת דמים בחברה הוסיפה: “בשביל להיכנס לעבוד בחברה דרשו מאתנו הכשרה מתאימה וניסיון של מספר שנים בלקיחת דמים. תמיד יש לנו ליווי אישי מול המנהל הרפואי, אנחנו יכולים להתייעץ ולבדוק מה שצריך. יש לי מטופלים שהייתי נוסעת אליהם במיוחד מטבריה לאריאל או לפתח תקווה כי לא היו מוכנים שאף אחד אחר ייגש אליהם. עכשיו אנחנו יושבים בבית כבר חודשים ומחכים לבשורה”.

יצחק לייבוביץ’, ממד”א ביקש לוודא כי סמכויות לביצוע פעולות בבתים יוענקו גם לפרמדיקים: “רפואת החירום בישראל תקועה שנים אחורה. יש אפשרות לביצוע פעולות רבות בבית החולה, יש ציוד שנקנה למטרה זו ופיילוט שערכנו נותן אינדיקציה ברורה שהדבר יכול להוריד בעשרות אחוזים את כמות הפינויים לבתי חולים”. בהקשר זה ציין אבי מרכוס מארגון איחוד הצלה את נושא הזרקת האפיפן למטופלים אלרגים בביתם על ידי פרמדיקים ואמר: “זו פעולה מצילת חיים”. בתגובה לדברים הדגישה שוב עו”ד מירה רווה ממשרד הבריאות כי הצעת החוק נותנת את המסגרת החוקית למתן הסמכויות לביצוע פעולות בבית המטופל, וכי כל בקשה תיבחן במשרד ועל ידי הוועדה המייעצת ותוגש בתקנות לאישור הוועדה.

ההודעה באדיבות מור אברג’יל, דוברת הוועדה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה