גריאטריה

חשיפה ממושכת למזהמים באוויר מלווה בסיכון מוגבר לדיכאון בקשישים (JAMA Netw Open)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי חשיפה ממושכת למזהמים באוויר עלולה להביא לעליה בסיכון לדיכאון בקשישים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין חשיפה ארוכת-טווח לזיהום אוויר ובין הסיכון לאבחנה של דיכאון בגיל המבוגר בקרב קשישים בגילאי 65 שנים ומעלה בארצות הברית.

מחקר העוקבה מבוסס-אוכלוסייה כלל מבוטחי מדיקייר מעל גיל 64 שנים ונועד לבחון את הקשר בין חשיפה ארוכת-טווח לחומר חלקיקי עדין (PM2.5), דו-תחמוצת החנקן ואוזון. החוקרים התבססו על נתוני CMS Chronic Conditions Warehouse ומצאו כי מבין למעלה מ-8.9 מיליון משתתפים לאורך תקופת המחקר בין 2005 עד 2016, כ-1.5 מיליון אנשים אובחנו עם דיכאון בגיל מבוגר.

מהנתונים עולה כי כל עליה של 5 יחידות בחשיפה ארוכת-טווח הממוצעת לכל אחד מהמזהמים לוותה בעליה בסיכון לדיכאון. עליה בחשיפה ל-PM2.5 לוותה בעליה של 0.91% (רווח בר-סמך 95% של 0.02-1.81) בסיכון לדיכאון, עליה בחשיפה לדו-תחמוצת החנקן לוותה בעליה של 0.61% (רווח בר-סמך 95% של 0.31-0.92) ועליה בחשיפה לאוזון לוותה בעליה של 2.13% (רווח בר-סמך 95% של 1.63-2.64) בסיכון להתפתחות דיכאון בגיל המבוגר.

ממצאי המחקר נותרו דומים מהערכת חשיפה למזהם יחיד, דני מזמנים או שלושה מזהמים, כמו גם כאשר החוקרים הגבילו את ניתוח הנתונים לאזורים בהרם רמות זיהום האוויר היו מתחת לסטנדרטים המקובלים לאורך תקופת המחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין חשיפה ארוכת-טווח לזיהום אוויר ובין סיכון מוגבר לאבחנה של דיכאון בגיל מבוגר. הם מקווים כי ממצאי המחקר יובילו אחרים לשקול גורמי סיכון סביבתיים אפשריים לדיכאון בגיל המבוגר וכן קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לשפר את איכות שירותי הטיפול הפסיכיאטרי בקשישים.

JAMA Netw Open, Feb 10, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה