גריאטריה

טיפול טרומבוליטי במטופלי שבץ מוחי שנמצאים תחת טיפול ב-DOAC בטוח (JAMA Neurology)

שבץ
מחקר שנערך לאחרונה הראה כי נטילת נוגדי קרישה מסוג DOAC אינה מעלה שכיחות של דימום תוך מוחי סימפטומטי בחולי שבץ המקבלים טרומבוליזה

מחקר שנערך לאחרונה הראה כי נטילת נוגדי קרישה מסוג DOAC אינה מעלה שכיחות של דימום תוך מוחי סימפטומטי בחולי שבץ המקבלים טרומבוליזה. יש לציין כי מחקר זה הוא הגדול ביותר שנערך אי פעם בנושא בטיחות הטיפול הטרומבוליטי בחולים שנמצאים תחת טיפול ב-DOACs, ולמעשה מטופלים אלו היו עם שיעור נמוך יותר של דימומים תוך מוחיים בהשוואה למטופלים שלא נוטלים נוגדי קרישה. המחקר פורסם ב-JAMA Neurology ב-3 בינואר 2023.

החוקר הראשי, ד”ר דיוויד ג’יי סייפג’ מבית החולים האוניברסיטאי ברן, שוויץ, אמר כי “הממצאים של המחקר מרמזים על כך שיש להסיר את התווית הנגד המוחלטת של טיפול טרומבוליטי בחולים שנמצאים תחת טיפול קבוע ב-DOAC ושיש לתקן את ההנחיות הנוכחיות”. הוא הוסיף כי “מחקר זה מספק את הבסיס להרחבת טיפול טרומבוליטי חיוני לקהילה גדולה זו של מטופלים הנוטלים DOACs”.

המחקר כלל 832 מטופלים מ-64 מרכזים ברחבי העולם אשר נטלו DOAC בתוך 48 השעות טרם הטיפול הטרומבוליטי. קבוצת הביקורת כללה 32,375 מטופלים שטופלו בטרומבוליזה אך לא נוטלים טיפול נוגד קרישה קבוע.

מבין החולים שנטלו DOACs, 30.3% קיבלו אנטידוט לפני הטרומבוליזה,27% עברו בדיקת רמות תרופה בפלזמה וכל השאר טופלו בטרומבוליזה כרגיל.

תוצאות המחקר הראו כי שיעור הופעת דימום תוך מוחי בקרב מטופלים נוטלי DOACs היה 2.5% לעומת 4.1% בקרב קבוצת הביקורת. בנוסף מטופלים שנטלו DOACs ועברו טרומבוליזה היו עם סיכויים גבוהים לעצמאות תפקודית לאחר השבץ, אם כי הבדל זה לא היה בעל מובהקות סטטיסטית.

סייפג’ הסביר שקבלת וורפרין הייתה בעבר התווית נגד מוחלטת לטיפול טרומבוליטי, אך לאחר מחקר משנת 2014 שהראה כי הסיכון אינו מוגבר עבור חולים עם INR<117, ההתוויה שונתה להתוויית נגד יחסית, התוויה המאפשרת לרופאים לקבל החלטה שקולה בהתאם למטופל.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה