אחיזת יד חזקה קשורה לסיכון נמוך לדיכאון (The British Journal of Psychiatry)

מחקר חדש מצא כי אנשים מבוגרים בעלי אחיזת יד חלשה נוטים יותר לחוות דיכאון

מחקר חדש מצא כי אנשים מבוגרים בעלי אחיזת יד חלשה נוטים יותר לחוות דיכאון, בעוד שאלו עם אחיזה חזקה – עד 40 ק”ג בגברים ו-27 ק”ג בנשים – עשויים לפתח דיכאון בצורה פחותה. הממצאים פורסמו ב-The British Journal of Psychiatry ב-5 בדצמבר 2022.

החוקר הראשי, ד”ר רובן לופז-בואנו, המחלקה לרפואה פיזיקלית, אוניברסיטת סרגוסה, ספרד, אומר כי “מחקרים, כמו זה, שמטרתם לחקור דרכי מניעה כדי להתמודד עם העלייה בשכיחות דיכאון הם חיוניים ביותר”.

מחקר זה בוצע לאחר שמחקר קודם התרכז בעיקר באוכלוסייה מצומצמת (מדינה אחת בלבד) ובמודל פרוספקטיבי. כמו כן, המחקר הקודם העלה תוצאות סותרות לגבי “המידה שבה רמת כוח אחיזת היד קשורה לסיכון לדיכאון, עם תוצאות מחקר שנעות בין אסוציאציות קלות לגבוהות, כך שנדרש מחקר איכותי יותר עם דגימות מייצגות ממדינות שונות כדי לחזק את עוצמת הקשר” אמר רובן.

המחקר כלל 115,601 אנשים בני 50 ומעלה (גיל ממוצע 64.3 שנים, 54.3% נשים) המתגוררים באירופה ובישראל (24 מדינות). המשתתפים חולקו לשלישים המייצגים את כוח אחיזת היד, כך שה”שליש הראשון” היה השליש עם הכוח הנמוך ביותר וה”שליש האחרון” ייצג את החוזק הגבוה ביותר. החוקרים קבעו כי התוצאות יחושבו לפי מספר החודשים מהכניסה למחקר ועד להופעת הדיכאון הראשון או לסיום המעקב. המחקר כלל שני מודלים, כאשר במודל הראשון בוצעה התאמה לגיל ומין, ובמודל השני בוצעה התאמה למשתנים נוספים כגון השכלה, מדינה, עישון, צריכת אלכוהול ועוד.

במודל הראשון, אחיזת יד חזקה יותר נקשרה לסיכון מופחת משמעותית לדיכאון בקרב המשתתפים בשליש השני (HR=0.65, CI= 0.63-0.68) והשלישי (HR=0.5, CI= 0.48-0.53) בהשוואה לשליש הראשון. במודל השני הקשרים נותרו עקביים, אם כי הקשר נחלש מעט. החוקרים מסבירים כי ייתכן וכוח אחיזת היד משמש כמדד כללי למצב הבריאותי של האדם.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה