גריאטריה

האם טיפול בתרופות נוגדות-פרכוס מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (JAMA Neurol)

במאמר שפורסם בכתב העת JANA Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין טיפול בתרופות נוגדות-פרכוס ובין היארעות מחלת פרקינסון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים שפורסמו לאחרונה הצביעו על קשר אפשרי בין אפילפסיה ומחלת פרקינסון; עם זאת, המנגנון בבסיס הקשר הנ”ל אינו מובן. לאור זאת, הם השלימו מחקר מקרה-ביקורת במטרה לקבוע את הקשר בין תרופות נוגדות-פרכוס ובין היארעות מחלת פרקינסון.

החוקרים אספו נתונים ממאגר UK Biobank בשנת 2006 והתמקדו בחולים עם מחלת פרקינסון ונתונים אודות ניפוקי תרופות. ביקורות הותאמו ביחס 6:1 לגיל, מין, גזע ומוצא אתני, כמו גם לפי מצב סוציו-אקונומי.

מדגם המחקר כלל 222,106 משתתפים, כאשר החוקרים הוציאו מהמחקר חולים עם דיווח עצמי על אבחנה של מחלת פרקינסון או נתונים חסרים אודות מאפייני חולים חשובים.

המחקר כלל 1,433 חולים עם אבחנה של מחלת פרקינסון ו-8,598 ביקורות. גיל המשתתפים החציוני עמד על 71 שנים, 61% מהמשתתפים היו גברים.

ממצאי המחקר הצביעו על קשר בין מרשמים לטיפול בנוגדי-פרכוס ובין היארעות מחלת פרקינסון (יחס סיכויים של 1.8, רווח בר-סמך 95% של 1.35-2.4). בנוסף, תוארה מגמה המרמזת לקשר בין מספר גדול יותר של ניפקו מרשמים ותרופות נוגדות-פרכוס מרובות ובין סיכון גבוה יותר למחלת פרקינסון.

החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם, זהו המחקר התצפיתי הראשון להערכת מגוון תרופות נוגדות-פרכוס ואת הקשר עם היארעות מחלת פרקינסון. לאור ממצאי המחקר ומיעוט הנתונים בנושא, הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לאשר את התוצאות הללו, להן עשויות להיות השלכות משמעותיות על תהליכי קבלת החלטות לטיפול בחולים אלו.

 

JAMA Neurol, Dec 27, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה