גורמי סיכון לאצירת שתן לאחר ניתוח עמוד-שדרה מותני (Global Spine J)

במאמר שפורסם בכתב העת Global Spine Journal מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה מהן עולה כי גורמי סיכון המלווים בסיכון מוגבר לאצירת שתן לאחר ניתוח עמוד-שדרה מותני כוללים גיל מבוגר, משך ניתוח ארוך, פרוצדורות איחוי, נפח גדול של עירויים במהלך הניתוח ומחלות רקע דוגמת סוכרת, מחלת עורקים כלילית והגדלה שפירה של הערמונית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אצירת שתן לאחר-ניתוח הינה סיבוך נפוץ אחרי ניתוח עמוד שדרה מותני ואבחנה מוקדמת חיונית למניעת סיבוכים ארוכי טווח. כעת הם ביקשו להשלים סקירה שיטתית ומטה-אנליזה לזיהוי גורמי סיכון לאצירת שתן לאחר ניתוח עמוד-שדרה מותני.

חיפוש במאגרי PubMed, EMBASE ו-MEDLINE הוביל לזיהוי 10 מחקרים עם 30,300 חולים. מטה-אנליזה הושלמה להשוואה בין חולים עם וללא אצירת שתן לאחר ניתוח עמ”ש מותני.

מהנתונים עולה כי בקרב גברים, חולים מבוגרים יותר, אלו שעברו פרוצדורות איחוי, חולים עם אבחנה קודמת של סוכרת, מחלת עורקים כלילית או הגדלה שפירה של הערמונית תועד סיכון גבוה יותר משמעותית להתפתחות אצירת שתן לאחר ניתוח עמ”ש מותני. בנוסף, בקרב חולים עם אצירת שתן לאחר ניתוח עמ”ש מותני משך זמן הניתוח היה ארוך יותר משמעותית ונפח מתן נוזלים במהלך הניתוח היה גדול יותר משמעותית, בהשוואה לחולים שלא פיתחו אצירת שתן לאחר ההתערבות הניתוחית.

בחולים עם אבחנה של אצירת שתן לאחר ניתוח עמ”ש מותני תועדה גם שכיחות גבוהה יותר משמעותית של זיהום בדרכי השתן.

מנגד, היסטוריה של ניתוח קודם, מדד מסת גוף, משך אשפוז והרגלי עישון לא השפיעו על הסיכון לאצירת שתן לאחר-ניתוח.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי הסקירה מעידים על מספר גורמי סיכון לאצירת שתן לאחר ניתוח עמוד-שדרה מותני.

 

Global Spine J. 2022 Dec 23

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה