גריאטריה

בדיקת רמות Neurogranin בדם עשויה לסייע באבחנה של אירוע מוחי איסכמי חד (J Stroke Cerebrovasc Dis)

הרמות בדם של Neurogranin עשויות לסייע באבחנה של חולים עם אירוע מוחי איסכמי חד, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Stroke and Cerebrovascular Diseases. עם זאת, ממצאי המחקר אינם תומכים בחשיבות הפרוגנוסטית של רמות Neurogranin באוכלוסיית חולים זו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אירוע מוחי הינו מצב רפואי מסכן חיים ולמרות מאמצים נרחבים ברחבי העולם, עד כה לא זוהה סמן אמין בדם לזיהוי מצבים אלו. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את החשיבות האבחנתית והפרוגנוסטית של Neurogranin בחולים עם אירוע מוחי איסכמי חד.

מחקר מקרה-ביקורת פרוספקטיבית הושלם בחולים שפנו לחדרי מיון עם אירוע מוחי איסכמי חד ומתנדבים בריאים. החוקרים אספו מידע אודות נתונים דמוגרפיים, מדדו רמות Neurogranin בדם בקרב החולים והביקורות ועקבו אחר החולים לאורך שישה חודשים באמצעות שיחות טלפון ורישומים קליניים להערכת התוצאות התפקודיות.

איסוף הנתונים המלא כלל 142 משתתפים (86 חולים לעומת 55 ביקורות). הקבוצות לא היו שונות בכל הנוגע לגיל ומין. חציון רמות Neurogranin בקבוצת החולים עם אבחנה של אירוע מוחי איסכמי חד היה גבוה יותר משמעותית, בהשוואה לביקורות (160.00 לעומת 121.26 ננוגרם/מ”ל, p<0.001, בהתאמה).

מהנתונים עולה כי רמות Neurogranin ב-25 מהחולים שהגיעו לחדר המיון בתוך 6 שעות מהופעת האירוע המוחי עמדו על 177.93 ננוגרם/מ”ל, בעוד שרמות Neurogranin ב-61 החולים שפנו לאחר 6-24 שעות מהופעת התסמינים עמדו על 131.84 ננוגרם/מ”ל.

השטח מתחת לעקומת ה-ROC עמד על 0.717 בחולים עם אירוע מוחי שאושפזו בתוך 24 שעות מהופעת התסמינים, בהשוואה ל-0.868 באלו שאושפזו בתוך 6 שעות ו-0.874 באלו שאושפזו בתוך 4.5 שעות מהופעת התסמינים.

החוקרים לא זיהו קורלציה בין נפח הנגע, מדד NIHSS ומדד mRS (או Modified Rankin Scale) בקבלה לאשפוז ובין רמות Neurogranin ולא זיהו קורלציה עם הסיכון לתמותה לאחר שישה חודשים או מדד mRS לאחר שישה חודשים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי רמות Neurogranin בדם עשויות לסייע באבחנה של חולים עם אירוע מוחי איסכמי חד בתוך 24 שעות מהאשפוז לבית חולים. עם זאת, העדויות אינן תומכות בחשיבות הפרוגנוסטית של רמות סמן זה.

 

J Stroke Cerebrovasc Dis, Dec 5, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה