גריאטריה

האם אסתמה עיקשת מעלה את הסיכון לנגעים טרשתיים בעורקי התרדמה? (J Am Heart Assoc)

במבוגרים עם אסתמה עיקשת, אך לא באלו עם אסתמה אינטרמיטנטית, עומס גדול יותר של נגעים טרשתיים בעורקי התרדמה, בהשוואה לאלו ללא אסתמה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association.

החוקרים התבססו על נתוני מחקר MESA (או Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis) ומצאו כי תקנון לסמני דלקת לא פגע בקשר בין אסתמה עיקשת ובין נוכחות נגעים טרשתיים או היקף התהליך הטרשתי בעורקי התרדמה, רמז לכך שהסיכון למחלה קרדיווסקולארית טרשתית בחולים עם אסתמה עשוי לנבוע ממשלב גורמים.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 5,029 משתתפים (גיל ממוצע של 62 שנים, 53% נשים) ממחקר MESA ללא היסטוריה של מחלה קרדיווסקולארית בתחילת הדרך. הם הגדירו את תת-סוג אסתמה בעת הבדיקה הראשונה; אסתמה עיקשת הוגדרה כאסתמה אשר דרשה שימוש בתרופות למניעת התקפים ואסתמה אינטרמיטנטית הוגדרה כאסתמה ללא צורך בטיפול מונע. המשתתפים השלימו בדיקת אולטרה-סאונד של עורקי התרדמה להערכת נגעים טרשתיים (מדד נגע טרשתי בטווח 0-12) והחוקרים בחנו את הקשר בין תת-סוג אסתמה ובין עומס הנגעים הטרשתיים בעורקי התרדמה.

במדגם זה, ב-50.5% מהמשתתפים ללא אסתמה  הייתה עדות לנגע טרשתי בעורקי התרדמה (מדד נגע טרשתי כולל ממוצע של 1.29). בקרב משתתפים עם אסתמה, ב-49.5% מאלו עם אסתמה אינטרמיטנטית ו-67% מאלו עם אסתמה עיקשת הייתה עדות לנגע טרשתי בעורקי התרדמה (p<0.003). בהשוואה למשתתפים ללא אסתמה, באלו עם אסתמה עיקשת תועדו רמות IL-6 גבוהות יותר (1.89 פיקוגרם/מ”ל לעומת 1.52 פיקוגרם/מ”ל, p=0.02).

במודל מתוקן זיהו החוקרים קשר בין אסתמה עיקשת ובין נוכחות נגעים טרשתיים בעורקי התרדמה (יחס סיכויים של 1.83, p<0.001). התוצאות נותרו ללא שינוי לאחר תקנון לרמות IL-6 (p=0.02) ו-CRP (p=0.01), עדות לכך שהסיכון המוגבר למחלה קרדיווסקולארית טרשתית במבוגרים עם אסתמה עיקשת עשוי לנבוע ממספר גורמים.

עוד זוהה קשר בין אסתמה עיקשת ובין מדד כולל של נגעים טרשתיים (p<0.01), גם לאחר תקנון ל-IL-6 ו-CRP.

המסר החשוב העולה מהממצאים הוא הקשר בין פנוטיפים יותר משמעותיים של אסתמה ובין סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם ואירועים קרדיווסקולאריים. להערכה ואיזון גורמי סיכון של מחלות לב וכלי דם חשיבות רבה בחולים עם פנוטיפים חמורים יותר של אסתמה.

 

J Am Heart Assoc, Nov 2022

 

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה