גריאטריה

האם איזון פרופיל השומנים עשוי להפחית את הסיכון לאירוע מוחי המורגי? (Front Cardiovasc Med)

כולסטרול

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Frontiers in Cardiovascular Medicine עולה כי איזון רמות כולסטרול כולל ו-LDL עשוי להפחית את הסיכון לאירוע מוחי איסכמי ואירועי מוחי המורגי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הקשר בין פרופיל השומנים ובין הסיכון לאירוע מוחי איסכמי או המורגי הוא שנוי במחלוקת. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הרמה האופטימאלית של רמות השומנים בדם להפחתת הסיכון לאירוע מוחי המורגי ואיסכמי.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי PubMed, Embase ו-Cochrane Library שפורסמו עד נובמבר 2020. הם התמקדו במחקרי עוקבה פרוספקטיביים בשפה האנגלית להערכת הקשר בין פרופיל שומנים (כולסטרול כולל, טריגליצרידים, LDL, HDL, ו-Non-HDL Cholesterol) ובין הסיכון לאירוע מוחי איסכמי ואירועי מוחי המורגי.

החיפוש הוביל לזיהוי 50 מחקרי עוקבה פרוספקטיביים עם כ-3.3 מיליון משתתפים. עליה בריכוז כולסטרול כולל לוותה בסיכון מוגבר לאירוע מוחי איסכמי (p<0.001) וסיכון מופחת לאירוע מוחי המורגי (p<0.001). בדומה, עליה בריכוז טריגליצרידים לוותה בסיכון גדול יותר לאירוע וחי איסכמי (p<0.001), אך עם סיכון נמוך יותר לאירוע מוחי המורגי (p=0.014).

מנגד, תועדה קורלציה בין רמות HDL ובין סיכון מופחת לאירוע מוחי איסכמי (p=0.004), אך לא זוהה קשר עם הסיכון לאירוע מוחי המורגי (p=0.571). יתרה מזאת, לא תוארה השפעה מובהקת סטטיסטית של עליה בריכוז LDL או Non-HDL Cholesterol על הסיכון לאירוע מוחי איסכמי או המורגי.

מהנתונים עולה כי יש להפחית את רמות כולסטרול כולל אל מתחת ל-232 מ”ג/ד”ל ואת רמות LDL מתחת ל-135 מ”ג/ד”ל להפחתת ההשפעות השליליות על הסיכון לאירוע מוחי איסכמי, תוך שמירת ההשפעה המגנה מפני סיכון אירוע מוחי המורגי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על הקשר בין פרופיל השומנים ובין הסיכון לאירוע מוחי, כאשר איזון רמות כולסטרול כולל מתחת ל-232 מ”ג/ד”ל ואיזון רמות LDL מתחת ל-135 מ”ג/ד”ל עשוי להפחית את הסיכון לאירוע מוחי איסכמי ואירוע מוחי המורגי.

 

Front Cardiovasc Med. 2022 Nov 3

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה