גריאטריה

טיפול ב-Suvorexant או Lemborexant עשוי לסייע במניעת דליריום במבוגרים במצב קריטי (J Clin Psych)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Psychiatry מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ב-Suvorexant או Lemborexant עשוי להיות יעיל במניעת דליריום במבוגרים במצב קריטי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דליריום הינה תסמונת המתאפיינת בהופעה אקוטית של חסרים בקשב, מודעות ותפקוד קוגניטיבי, המשתנה בחומרתה לאורך פרק זמן קצר. למרות שעדיין לא נמצא טיפול יעיל לדליריום, מספר אמצעים למניעת דליריום עשויים להפחית את היארעות דליריום או לקצר את משכו.

החוקרים ביקשו לבחון את היעילות של אנטגוניסטים לקולטן לאורקסין, Suvorexant ו-Lemborexant, במניעת דליריום בחולים במצב קריטי. המחקר התצפיתי הרטרוספקטיבי כלל 633 חולים בגילאי 18 שנים ומעלה, אשר אושפזו למרכז לרפואה דחופה וטיפול נמרץ ביפן, בין יולי 2018 ועד נובמבר 2021. מבין אלו, 123 חולים קיבלו טיפול באנטגוניסט לקולטן לאורקסין, כולל 82 מטופלים ב- Suvorexant ו-41 מטופלים ב-Lemborexant, כאשר 510 חולים נכללו בקבוצת הביקורת.

ניתוח סטטיסטי שימש להשוואת חולים עם וללא הטיפול התרופתי באנטגוניסט לקולטן לאורקסין וכן השלימו החוקרים ניתוח שכלל תקנון לגורמים הקשורים עם דליריום.

מהנתונים עולה כי 235 חולים אובחנו עם דליריום ו-397 חולים לא פיתחו הפרעה זו. ללא תקנון, יחסי הסיכון להתפתחות דליריום עמדו על 0.56 (רווח בר-סמך 95% של 0.36-0.86) בחולים שטופלו ב- Suvorexant ועל 0.26 (רווח בר-סמך 95% של 0.11-0.62) באלו שטופלו ב-Lemborexant.

עוד מדווחים החוקרים כי לאחר תקנון לגורמי סיכון לדליריום, יחסי הסיכון נותרו נמוכים ועמדו על 0.34 (רווח בר-סמך 95% של 0.20-0.58) עם Suvorexant ועל 0.21 (רווח בר-סמך 95% של 0.08-0.52) עם טיפול ב-Lemborexant.

החוקרים מסכמים וכותבים כי Suvorexant ו-Lemborexant הוכחו כאמצעים יעילים למניעת דליריום בחולים במצב קריטי.

 

J Clin Psych, Nov 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה