גריאטריה

טיפול פסיכותרפי בשילוב מנה בודדת של Psilocybin בדיכאון עמיד לטיפול (NEJM)

מחקר חדש מראה כי מנה בודדת של 25 מ"ג של Psilocybin סינתטי בשילוב עם פסיכותרפיה מקל על תסמינים של דיכאון עמיד לטיפול - לפחות בטווח הקצר

מחקר חדש שפורסם ב-NEJM מראה כי מנה בודדת של 25 מ”ג של Psilocybin סינתטי בשילוב עם פסיכותרפיה מקל על תסמינים של דיכאון עמיד לטיפול (TRD) – לפחות בטווח הקצר. במחקר הגדול ביותר של Psilocybin עבור TRD עד כה, תוצאות הניסוי האקראי, כפול-סמיות בפאזה 2b מראות שהמשתתפים בקבוצת המינון של 25 מ”ג חוו ירידה משמעותית בתסמיני דיכאון במשך 3 שבועות לפחות לעומת חולים שטופלנו ב-10-מ”ג, או 1 מ”ג, ששימשה כקבוצת הביקורת. החוקרים מצאו כי 29% מהמשתתפים שקיבלו את מנת ה-25 מ”ג היו בהפוגה 3 שבועות לאחר הטיפול ול-37% הייתה ירידה של לפחות 50% בציוני הדיכאון. עם זאת, בתום שלושה חודשים, רק 20% מאלו שקיבלו מינון של 25 מ”ג חוו שיפור משמעותי. השינוי מתחילת המחקר לשבוע 3 בסולם דירוג הדיכאון של Montgomery-Åsberg (MADRS) היה טוב יותר באופן מובהק עם מינון של 25 מ”ג מאשר עם מינון של 1 מ”ג; אך לא היה הבדל משמעותי בין מינון של 10 מ”ג למינון של 1 מ”ג, מדווחים החוקרים ל-Medscape.

במחקר הנוכחי החוקרים ניסו למצוא מינון מקובל ויעיל של Psilocybin ואת הבטיחות של פורמולציה סינתטית הניתנת בשילוב עם תמיכה פסיכולוגית. המחקר הרב-מרכזי נערך ב-22 אתרים ב-10 מדינות וכלל 233 משתתפים עם TRD. התוצא העיקרי של המחקר היה שינוי מנקודת ההתחלה ל-3 שבועות בציוני MADRS בחולים עם TRD. הסולם נע בין 0 ל-60 עם ציונים גבוהים יותר המעידים על דיכאון חמור יותר. המשתתפים חולקו באופן אקראי לקבלת 25 מ”ג Psilocybin (n=79), 10 מ”ג (n=75) או 1 מ”ג (n=79). אלו הנוטלים תרופות הפסיקו את השימוש בהן לפחות שבועיים לפני תחילת המחקר, כאשר מפגשי הפסיכותרפיה נמשכו 6-8 שעות, וכללו שני מטפלים. ציוני MADRS נמדדו בקו הבסיס, ביום שלאחר מתן Psilocybin, ובשבועות 1, 3, 6, 9 ו-12.

השינויים הממוצעים מהבסיס לשבוע 3 בציוני MADRS היו -12.0 עבור 25 מ”ג, -7.9 עבור 10 מ”ג ו-5.4 עבור קבוצות של 1 מ”ג. ההבדל בין קבוצת 25 מ”ג לקבוצת 1 מ”ג היה -6.6 ובין קבוצת 10 מ”ג לקבוצה של 1 מ”ג היה -2.5. החוקרים מדווחים כי בקבוצת ה-25 מ”ג, שכיחות התגובה והפוגה לאחר 3 שבועות, אך לא התגובה המתמשכת לאחר 12 שבועות, תמכו בתוצא העיקרי.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב-NEJM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה