גריאטריה

תסמינים נוירולוגיים ונוירו-קוגניטיביים של COVID-19 נותרים לאורך שנה לאחר האבחנה (מתוך כנס ה-ANA)

מנתונים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Neurological Association עולה כי ליקוי נוירו-קוגניטיבי ממושך, דיכאון וחרדה מדווחים לעיתים קרובות בחולים עם COVID-19 בדרגה קלה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם תסמינים נוירולוגיים ונוירו-קוגניטיביים נותרו לאורך זמן בחולים עם COVID-19 בדרגה קלה בלימה, פרו, בזמן שהעיר עמדה בפני הגל הראשון של המגפה וכן לקבוע את ההשלכות של תסמינים נוירולוגיים אקוטיים באלו שאושפזו עם מחלה קלה-עד-בינונית.

מחקר העוקבה הפרוספקטיבי כלל 54 חולים (69% נשים; גיל ממוצע של 37 שנים) עם עדות לזיהום בנגיף הקורונה, אשר היו במעקב למשך בין 90 ימים ועד שנה אחת לאחר הזיהום. במהלך ביקורים אלו, המשתתפים השלימו שאלונים להערכת תסמינים נוירולוגיים וכן את שאלון Patient Health Questionnaire-9 להערכת דיכאון ו-General Anxiety Disease-7 להערכת חרדה. הערכה קוגניטיבית התבססה על מדדי NIH Toolbox Neurocognitive Assessment (או NTCA) ו-Rowland Universal Dementia Assessment Screening (או RUDAS).

מהנתונים עולה כי שני חולים אושפזו עקב COVID-19. מחצית מהמשתתפים במחקר (27 חולים) ענו על הקריטריונים להגדרת דיכאון לפי PHQ-9 ו-41% (22 חולים) ענו על הקריטריונים להגדרת חרדה לפי מדד GAD-7. שני חולים ענו על הקריטריונים לליקוי קוגניטיבי קל לפי מדד RUDAS.

לפי מדד NTCA, 54% מהמשתתפים (29 חולים) הציגו ציונים נמוכים מהממוצע בהערכת מהירות עיבוד, 57% (31 חולים) הציגו ציונים נמוכים בשליטה בדחפים וקשב, ב-46% (25 חולים) תועדו ציונים נמוכים בהערכת תפקוד ניהולי וב-54% (29 חולים) תועדו ציונים נמוכים בהערכת זיכרון עבודה.

מהנתונים עולה כי כאשר המשתתפים התבקשו לדווח על התחושות שלהם במהלך ביקורי המעקב, 80% (43 חולים) דיווחו כי חשו פחות מ-100% ו-35% (19 חולים) דיווחו כי חשו פחות מ-75%. יתרה מזאת, 22% (12 חולים) דיווחו כי איבדו את מקום עבודתם או פרשו מהלימודים לאחר אבחנה של COVID-19.

החוקרים כותבים כי ניתן לזהות לא מעט חסרים נוירו-קוגניטיביים ונוירו-פסיכיאטריים הנותרים לאורך זמן בחולים שחלו בקורונה ואלו עשויים להישאר עד שנה לאחר הזיהום הראשוני. עם זאת, הם מדגישים כי לאור העובדה שמדובר באוכלוסייה מרקע שונה, עם תרבות ומצב סוציו-אקונומי שונים, הממצאים אינם בהכרח רלבנטיים למצב במדינות בעלות הכנסה גבוהה.

 

מתוך כנס ה-ANA

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה