גריאטריה

היעילות והבטיחות של טיפול אקופונקטורה להקלה על ספאסטיות לאחר אירוע מוחי (Front Neurol)

אקופונקטורה עשויה לשמש כגישה בטוחה ויעילה להקלה על ספאסטיות לאחר אירוע מוחי, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Frontiers in Neurology. עם זאת, דרושים מחקרים נוספים במטרה לתמוך במקומה של אקופונקטורה באוכלוסייה זו.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה במטרה לבחון באופן מקיף את היעילות והבטיחות של אקופונקטורה כנגד ספאסטיות לאחר אירוע מוחי. הם ערכו חיפוש בתשעה מאגרי נתונים לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים שפורסמו עד 6 ביוני, 2022 ובחנו את היעילות והבטיחות של אקופונקטורה כנגד ספאסטיות לאחר אירוע מוחי.

הסקירה כללה 88 מחקרים מתאימים, עם סך כולל של 6,431 משתתפים.

מהנתונים עלה כי שילוב אקופונקטורה עם תכנית שיקום קונבנציונאלית הייתה עדיפה על תכנית שיקום בלבד בהפחתת מדד MAS (Modified Ashworth Scale) עם הבדל מתוקן ממוצע של 0.73-, רווח בר-סמך 95% של 0.83- עד 0.63-; עדויות בדרגת ודאות נמוכה). התוצאות החיוביות תוארו גם בהשוואת אקופונקטורה אל מול תכנית שיקום קונבנציונאלית (הבדל מתוקן ממוצע של 0.22-, רווח בר-סמך 95% של 0.36- עד 0.07-; עדויות בדרגת ודאות בינונית).

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי טיפול אקופונקטורה בתדירות של פעם או פעמיים ביום היה יעיל יותר מתכנית שיקום קונבנציונאלית. בנוסף, ההשפעה של טיפולי אקופונקטורה כנגד ספאסטיות גדלה עם עליה במספר מחזורי הטיפול.

ארבעה מחקרים דיווחו על מעט אירועים חריגים משנית לאקופונקטורה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ניתן להמליץ על אקופונקטורה כטיפול אדג’וונטי להקלה על ספאסטיות לאחר אירוע מוחי. עם זאת, בשל סיכון גבוה להטיה והטרוגניות בין המחקרים שנכללו בסקירה, דרושים מחקרים נוספים על-מנת לאשר את יעילות אקופונקטורה בחולים אלו.

 

Front Neurol, Aug 17, 2022

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה