האם לסוג הדם השפעה על הסיכון לאירוע מוחי? (Neurology)

בקרב מטופלים עם סוג דם A סיכון גבוה ב-16% לאירוע מוחי בגיל צעיר, בהשוואה לאלו עם סוגי דם אחרים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Neurology. מנגד, סוג דם O הפחית ב-17% את הסיכון להופעה מוקדמת של אירוע מוחי.

החוקרים השלימו מטה-אנליזה של מחקרי GWAS (או Genome Wide Association Study) כחלק מפרויקט Genetics of Early Onset Ischemic Stroke Consortium, שיתוף פעולה של 48 מחקרים שונים בצפון אמריקה, אירופה, יפן, פקיסטן ואוסטרליה, להערכת הופעה מוקדמת של אירוע מוחי איסכמי בגילאי 18-59 שנים.

המחקר כלל נתונים אודות 16,927 חולים עם אירוע מוחי. מבין אלו, 5,825 אובחנו עם אירוע מוחי לפני גיל 60 שנים, אשר הוגדר כאירוע מוחי בגיל צעיר. עוד בחנו החוקרים את הנתונים אודות קרוב ל-600,000 מטופלים ללא אירוע מוחי.

מהנתונים עולה כי שני וריאנטים גנטיים הקשורים בסוגי דם A ו-O נקשרו בקשר מובהק עם הסיכון להופעה מוקדמת של אירוע מוחי.

החוקרים מדווחים כי לסוג דם O השפעה מגנה הרבה יותר משמעותית מפני הופעה מוקדמת של אירוע מוחי, בהשוואה להופעה מאוחרת של אירוע מוחי (יחס סיכויים של 0.88 לעומת יחס סיכויים של 0.96, בהתאמה; p=0.001). בדומה, הקשר בין סוג דם A והסיכן המוגבר להופעה מוקדמת של אירוע מוחי היה בולט יותר משמעותית בהשוואה לסיכון להופעה מאוחרת של אירוע מוחי על-רקע סוג דם זה (יחס סיכויים של 1.16 לעומת יחס סיכויים של 1.05, p=0.005).

באמצעות מדדי סיכון פוליגניים, החוקרים מצאו עוד כי הסיכון הגנטי המוגבר לתרומבואמבוליזם ורידי, מצב פרו-תרומבוטי נוסף, נקשר בקשר בולט יותר עם הופעה מוקדמת לעומת הופעה מאוחרת של אירוע מוחי (p=0.008).

למרות שהממצאים מרמזים לכך שסוג הדם הינו גורם סיכון אפשרי לאירוע מוחי בחולים צעירים, החוקרים מזהירים כי בשלב זה אין לסוג הדם השלכות ברמת טיפול מונע. הסיכון לאירוע מוחי על-רקע סוג הדם של המטופל הוא קטם ביחס לגורמי סיכון מוכרים אחרים, דוגמת עישון ויתר לחץ דם והם הרבה יותר משמעותיים וחשובים, בפרט מאחר ואלו גורמי סיכון הפיכים.

 

Neurology. Published online August 31, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה