נשים צמחוניות בסיכון מוגבר לשברי ירך (BMC Med)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת BMC Medicine עולה כי בנשים צמחוניות סיכון מוגבר לשברי ירך, בהשוואה לנשים הנוהגות לאכול-בשר.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים ממאגר U.K. Women’s Cohort Study במטרה להשוות את הסיכון לשברי ירך בקרב נשים אוכלות-בשר, נשים האוכלות דגים אך לא מאכלי בשר אחרים ונשים צמחוניות. הם גם ביקשו לקבוע אם מדד מסת הגוף השפיע על הקשר בין כל דפוס תזונה ובין הסיכון לשבר ירך.

המחקר כלל 26,318 נשים בגילאי 35-69 שנים. שאלוני תזונה שמולאו בין השנים 1995 עד 1998 שימשו לסיווג הנשים לנשים שאכלו בשר באופן סדיר (5 מנות בשבוע), אלו שאכלו בשר לעיתים (פחות מחמש מנות בשבוע), נשים אכלו דגים אך לא מוצרי בשר אחרים (או נשים צמחוניות. הם קבעו את היארעות שבר ירך על-סמך נתונים שנאספו עד מרץ 2019.

מהנתונים עולה כי 3.1% מהנשים בכלל המדגם אובחנו עם שבר ירך לאורך חציון מעקב של 22.3 שנים. לאחר תקנון לערפלנים מצאו החוקרים כי בהשוואה לנשים שאכלו בשר, בקרב נשים צמחוניות תועד הסיכון הגבוה ביותר לשברי ירך (יחס סיכון של 1.33, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.71), בעוד שבקרב אלו שאכלו בשר לעיתים (יחס סיכון של 1, רווח בר-סמך 95% של 0.85-1.18) ואלו שאכלו דגים בלבד (יחס סיכון של 0.97, רווח בר-סמך 95% של 0.75-1.26) לא תועד סיכון מוגבר לשברי ירך.

מהממצאים עולה כי אין עדות ברורה לכך שלמדד מסת הגוף יש השפעה על הסיכון לשבר ירך על-פי דפוס התזונה.

מנתונים אחרים עלה כי שיעורי הימצאות מחלות לב וכלי דם, מחלות ממאירות או סוכרת בעת הגיוס למחקר היו הגבוהים ביותר בקרב נשים שאכלו בשר באופן קבוע (10.2%) והנמוכים ביותר בקרב נשים צמחוניות (5.8%). בקרב אוכלות-בשר תועדה הצריכה האבסולוטית הגבוהה ביותר של חלבונים, ויטמין D וויטמין B12 בתזונה, בעוד שבנשים צמחוניות תועדה הצריכה הנמוכה ביותר.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לאשר את ממצאי המחקר באוכלוסיות אחרות, כולל גברים, ולזהות גורמים העומדים בבסיס ההבדלים המתוארים בין דפוסי התזונה.

 

BMC Med, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה