גריאטריה

האם צריכת אלכוהול מפחיתה את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים במבוגרים תחת טיפול בסטטינים? (J Clin Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי צריכת אלכוהול עשויה להפחית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בחולים ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם אשר אינם נוטלים סטטינים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לצריכת אלכוהול עשויה להיות השפעה מגנה מפני מחלות לב וכלי דם, אך זאת לצד השפעות שליליות משנית לצריכה מופרזת של אלכוהול. סטטינים משמשים כיום באופן נרחב למניעת מחלות לב וכלי דם. כעת הם ביקשו לבחון אם צריכת אלכוהול מלווה בסיכון מופחת למחלות לב וכלי דם בקרב מבוגרים תחת טיפול בסטטינים.

החוקרים ערכו חיפוש ברשומות הרפואיות לזיהוי חולים עם היסטוריה של מרשם לטיפול בסטטינים או ללא מרשם לטיפול בסטטינים וחולים עם דיווח עצמי על צריכת אלכוהול או אי-צריכת אלכוהול. עוד נאספו נתונים אודות אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים בטווח הארוך, כולל תמותה, אוטם לבבי, אירוע מוחי ואשפוז עקב אי-ספיקת לב ב-1,701 חולים בהערכת הסיכון לאירוע קרדיווסקולארי ראשון ו-3,266 חולים בהערכת הסיכון לאירוע קרדיווסקולארי חוזר.

שיעור אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים היה נמוך יותר בקרב מטופלים שלא נטלו סטטינים וללא היסטוריה של אירועים קרדיווסקולאריים אשר דיווחו על צריכת אלכוהול, בהשוואה לאלו שלא שתו אלכוהול (יחס סיכון מתוקן של 0.50, רווח בר-סמך 95% של 0.33-0.78, p=0.002), אך ללא קשר דומה בקרב אלו שטופלו בסטטינים (יחס סיכון מתוקן של 0.84, p=0.45).

שיעור אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים עם היסטוריה של אירועים קרדיווסקולאריים לא היה נמוך יותר בקרב אלו שדיווחו כי נהגו לשתות אלכוהול, בין אם נטלו סטטינים (יחס סיכון מתוקן של 1.08, רווח בר-סמך 95% של 0.87-1.35) ובין אם לאו (יחס סיכון מתוקן של 1.18, רווח בר-סמך 95% של 0.85-1.64).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר, בשילוב עם דיווחים קודמים בנושא, עשויים לסייע בקבלת החלטה מושכלת אודות צריכת אלכוהול ולנסח המלצות ברורות בנוגע למניעת מחלות לב וכלי דם.

 

J Clin Med, Aug 17, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה